وبکست(Webcast)؛ فرایند دریافت اطلاعات به صورت لحظه ای! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از وبکست چیست؟ وبکست چه کاربردهایی داره؟ به نظر شما Webcast چجوری کار می کنه؟ وبکست چه تفاوتی با وبینار داره؟ مراحل ساخت وبکست کدامند؟ وبکست چه کمکی به تولیدکننده های محتوا و کسب و کارهای اینترنتی می کنه؟

در حال حاضر آموزش از راه دور و آنلاین خیلی مورد توجه قرار گرفته و از محبوبیت زیادی برخوردار هست. در حالی که خیلی از برگزارکننده های رویدادها با انواع روش های تدریس آنلاین آشنایی دارن، ممکنه تفاوت زیادی بین وبکست و وبینار قائل نشن، در حالی که این دو مفهوم با همدیگه تفاوت هایی دارن. وبکست موارد استفاده مختلفی داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد وبکست یا Webcast بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای وبکست بپردازیم و تفاوت وبکست با وبینار رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از وبکست چیست؟

منظور از وبکست چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که وبکست چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که وبکست یا Webcast به فرایند دریافت اطلاعات و داده های مهم به شکل سریع و لحظه ای گفته میشه که تحت وب انجام می گیره. وبکست از هر دستگاهی قابل دریافت هست و با قطع شدن ارتباط، این فرایند هم متوقف میشه. توجه داشته باشین که وبکست فقط با یه هاست می تونه رویداد اینترنتی رو به هر شخصی در سراسر دنیا برسونه. فقط کافیه اتصال اینترنت گیرنده یا دریافت کننده برقرار باشه.

جالب اینجاست که بدونین وبکست(Webcast) پخش آنلاین تحت وب جلسه یا رویداد شما به کمک اتصال به اینترنت هست. برخلاف وبینار، پخش وب با این واقعیت تعیین میشه که میزبان فقط می تونه ارائه خودش رو از هر کجا واسه هر کسی که به اینترنت متصل هست پخش کنه. به عبارت دیگه، مخاطبان و کاربران زیادی می تونن پخش آنلاین رو تقریبا از هر دستگاه نگاه کنند. همچنین اون ها این امکان رو دارن تا از میکروفون استفاده کنند و اینجوری با مخاطبان و کاربران فضای وب در ارتباط باشن.

مقاله پیشنهادی: ویدیو در محتوای تولید شده چه تاثیری دارد؟

وبکست چه کاربردهایی دارد؟

وبکست چه کاربردهایی دارد؟

همونطور که گفتیم، وبکست(Webcast) نوعی پخش اینترنتی یا محتوای ویدیویی یا صوتی زنده هست که از یه جلسه آموزشی یا کنفرانس در اختیار مخاطبان و کاربران قرار داده میشه. وبکست رو باید پخش ویدیویی و صوتی از رویدادهای محسوب کرد که توسط اینترنت در اختیار مخاطبان قرار می گیره. وبکست کاربردهای مختلفی داره. در ادامه برخی از کاربردهای وبکست رو بررسی می کنیم:

  • برگزاری دوره های آموزشی

یکی از کاربردهای وبکست، برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین هست. در حال حاضر کسب و کارهای زیادی از  استادها در زمینه های مختلفی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی به صورت اینترنتی کردن. به عبارت دیگه، مدرسین می تونن محتوای آموزشی خودشون رو در معرض دید افراد زیادی قرار بدن، بدون اینکه لازم باشه کارآموزان رو از نزدیک ملاقات کنند. در حقیقت، در اینجور رویدادهای اینترنتی، مدرسین با هیچ محدودیتی روبرو نیستن.

  • ارتباط شرکتی

یکی دیگه از کاربردهای وبکست، برقراری ارتباط شرکتی هست. همونطور که می دونین در سال های گذشته خیلی از کسب و کارها با کارمندان خودشون به شکل دورکاری فعالیت می کردن. در حال حاضر لازمه تا کارمندان ارتباط های قوی با همدیگه داشته باشن و در مورد روند کار گفتگو کنند. به این ترتیب کارمندها می تونن واسه صحبت کردن از راه دور با همکارهای خودشون از وبکست استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی: مزایای تولید محتوای ویدیویی

  • مارکتینگ

مارکتینگ یا بازاریابی هم یکی دیگه از کاربردهای وبکست هست. بهتره بدونین بازاریابی واسه هر کسب و کاری از اهمیت زیادی برخوردار هست. چون میشه با کمک این ابزار، مشتریان و مخاطبان سابق رو حفظ کرد و اقدام به جذب مشتریان و مخاطبان جدید کرد. در فضای وبکست می تونین خیلی ساده و بدون هیچ مشکلی، تبلیغات و بازاریابی کسب و کار خودتون رو انجام بدین. با استفاده از وبکست می تونین با کمترین هزینه موثرترین مارکتینگ رو انجام بدین.

  • معرفی محصولات و خدمات

یکی دیگه از کاربردهای وبکست(Webcast) معرفی محصولات و خدمات هست. شما باید محصولات و خدمات کسب و کار خودتون رو به مخاطبان و مشتریان معرفی کنین. جوری که بعضی وقت ها انجام این کار به مدیران یه کسب و کار سپرده میشه. در حال حاضر انجام دادن این کار هم توسط جلسه های وبکست خیلی ساده قابل انجام هست. با کمک این جلسه ها می تونین خیلی ساده و بدون هیچ مشکلی، محصولات خودتون رو به کاربران زیادی معرفی کنین.

تفاوت وبکست با وبینار چیست؟

تفاوت وبکست با وبینار چیست؟

واسه توسعه و گسترش کسب و کار، ارتباط های کارآمد از اهمیت زیادی برخوردار هستن. هر صاحب کسب و کار یا تیم مدیریت برندها به دنبال تکنیک هایی هستن تا همه تیم خودشون رو مثل کارمندان دور کار، تامین کننده ها یا مشاوران خودشون رو در یه صفحه قرار بدن. در نگاه اول، تفاوت زیادی بین وبکست و وبینار وجود نداره. ممکنه تصور بشه همه اون ها یکی هستن و اسم های مختلف فقط اصطلاحات فنی هست که شرکت های فناوری واسه فروش محصولات و خدمات خودشون استفاده می کنند.

توجه داشته باشین که وقتی شما دو شکل ارتباط های اینترنتی چند رسانه ای(وبکست و وبینار) رو مورد بررسی قرار میدین، متوجه میشین که تفاوت اصلی اون ها تا چه اندازه هست. وبینارها سخنرانی های زنده ای هستن که توسط اینترنت انجام میشن. از طرف دیگه، وبکست هم نیازمند پخش برنامه های ارائه شده به وسیله اینترنت هست. این ارائه ممکنه به شکل زنده باشه یا برای پخش اینترنتی از قبل ضبط شده باشه.

مقاله پیشنهادی: چگونه محتوای پادکست تولید کنیم؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد وبکست یا Webcast بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای وبکست بپردازیم و تفاوت وبکست با وبینار رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، وبکست یا Webcast به فرایند دریافت اطلاعات و داده های مهم به شکل سریع و لحظه ای گفته میشه که تحت وب انجام می گیره. وبکست از هر دستگاهی قابل دریافت هست و با قطع شدن ارتباط، این فرایند هم متوقف میشه. وبکست کاربردهای مختلفی داره که شما می تونین از این پخش اینترنتی در موارد مختلفی استفاده کنین.

نظرات: