مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین؛ آیا می خواهید با این مجوزها آشنا شوید؟ راه اندازی فروشگاه اینترنتی به چه مجوزهایی نیاز دارید؟ اصلا می دانید مجوز کسب و کار آنلاین چیست؟ برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ابتدا باید چه اقداماتی را انجام دهید؟ مجوزهای مورد نیاز را با چه شرایطی می توان دریافت کرد؟ آیا می توان بدون مجوز یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کرد؟

امروزه کسب و کارهای آنلاین سروصدای زیادی به پا کردند و بسیاری از افراد قصد دارند با طراحی یا سئو سایت در ارومیه و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، درآمد کسب کنند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که می خواهید یک کسب و کار آنلاین برای خود راه اندازی کنید، قبل از طراحی سایت فروشگاه خود، باید مجوزهای لازم را در نهادهای مرتبط دریافت کنید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی درباره مجوز کسب و کار اینترنتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین بپردازیم.

مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟

مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین

شاید این سوال را از خودتان پرسیده باشید که کسب و کارهای آنلاین در ارومیه چه چالش هایی دارند؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که دریافت مجوزهای لازم چالش مهمی محسوب می شود. مجوز کسب و کار آنلاین شامل هر نوع اجازه کتبی مانند مجوز، پروانه، اجازه نامه، گواهی، جواز، موافقت و.... است که برای شروع یا راه اندازی کسب و کار اینترنتی از نهادها و موسسه های مختلفی صادر می شود. بنابراین، اگر شما نیز قصد طراحی سایت را دارید و می خواهید یک فروشگاه آنلاین برای خود راه اندازی کنید، سعی کنید تا ابتدا مجوزهای لازم را دریافت کرده و بدون هیچ مشکلی فعالیت خودتان را شروع کنید. برای دریافت مجوزها باید شرایط تعیین شده را داشته باشید.

برای اینکه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، شما باید دو نوع مجوز بگیرید. مجوز اول شامل مجوزهای عمومی مانند نماد اعتماد و مجوز دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف کاری است. دریافت این مجوزها شرط فعالیت یک کسب و کار آنلاین است. توجه داشته باشید که امروز کسب و کارهای آنلاین زیادی در فضای وب وجود دارند. بنابراین، برای اینکه سوء استفاده و کلاهبرداری های کسب و کارهای اینترنتی کاهش پیدا کند، باید اقداماتی صورت گیرند و مجوزهایی صادر شود. به همین دلیل است که کسب و کارهای آنلاین به دریافت مجوزها اهمیت زیادی می دهند.

آیا گرفتن مجوزها ضروری است؟

مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین

توجه داشته باشید، شما می توانید بدون داشتن مجوز نیز یک کسب و کار آنلاین برای خود راه اندازی کرده و فعالیت خودتان را شروع کنید. البته این کار شما یک ایراد خیلی بزرگ دارد. مشتریان سایت شما نه شما را دیده اند و نه محصولات شما را می شناسند، پس از کجا می خواهند به شما اعتماد کنند؟! باید چیزی باشد که مشتریان با دیدن آن مطمئن شوند که بعد از واریز پول، شما محصول یا کالا را برای آن ارسال می کنید.

اگر شما یک فروشگاه فیزیکی داشتید، مشتری به راحتی می تواند به شما اعتماد کند، ولی درباره کسب و کارهای اینترنتی به مشتریان حق می دهیم تا اعتماد نکنند. بنابراین، اگر می خواهید اعتماد مشتریان را جلب کنید، سعی کنید حداقل مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین را دریافت کنید. عدم داشتن مجوزهای لازم باعث می شود تا مشتریان به سایت شما اعتماد نکرده و با وجود قیمت های پایین، از سایت شما خرید نکنند. دریافت مجوز یکی از کارهای مهمی است که شما باید برای افزایش فروش و جذب مشتریان زیاد باید انجام دهید.

انواع مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین کدامند؟

مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین

همانطور که گفته شد، اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا فروشگاه آنلاین دارید، ابتدا باید مجوزهای لازم را دریافت کرده و به صورت قانونی فعالیت کنید. با داشتن مجوزهای لازم، شما می توانید اعتماد مشتریان را نسبت به خود جلب کرده و میزان فروش و درآمد خودتان را افزایش دهید. گرفتن برخی از مجوزها برای کسب و کار آنلاین ضروری نیست، ولی داشتن آنها می تواند برای شما مفید باشد. در ادامه انواع مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین را بررسی می کنیم:

• نماد اعتماد الکترونیکی

یکی از مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین، نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای نماد است. معمولا بسیاری از مشتریان سایت های اینترنتی قبل از اینکه خرید خودشان را انجام دهند، به دنبال نماد اعتماد الکترونیکی می گردند. در صورتی که سایت نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد، مشتریان از خرید و پرداخت هزینه منصرف می شوند و به سراغ سایت دیگری می روند.

• درگاه پرداخت آنلاین

شما برای اینکه بتوانید یک سایت فروشگاهی طراحی کنید و محصولات و کالاهای خودتان را در سایت به فروش برسانید، به درگاه پرداخت آنلاین نیاز دارید. امروزه فیشینگ و کلاهبرداری از طریق درگاه های پرداخت جعلی زیاد شده است، ولی با پیشرفت در حوزه تکنولوژی، سطح امنیت درگاه های پرداخت آنلاین نیز افزایش پیدا کرده است. امروزه دریافت درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای آنلاین کار آسانی نیست و مراحل پیچیده ای دارد.

• مجوز رسانه های دیجیتال

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین، مجوز رسانه های دیجیتال است. شما حتما باید این مجوز را دریافت کرده و بعدا فعالیت خودتان را شروع کنید. به طور کلی، برای اینکه بتوانید در زمینه رسانه های دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را بگیرید که برای این کار باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. شروع کار دریافت مجوز رسانه های دیجیتال، با ثبت نام در سایت saramad.ir انجام می شود.

• مجوز نظام صنفی رایانه ای

بهتر است بدانید مجوز نظام صنفی رایانه ای نیز یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. تمامی شرکت ها و مشاغل بعد از اینکه شرکت خودشان را ثبت کردند، باید به نظام صنفی استان خودشان مراجعه کرده و مجوز فعالیت در حوزه فعالیت های رایانه ای بگیرند. شرکت هایی که کسب و کار آنها در فعالیت های رایانه ای است، می توانند نسبت به دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای اقدام کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی درباره مجوز کسب و کار اینترنتی برای شما ارائه کنیم و به بررسی مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین بپردازیم. همانطور که گفته شد، کسب و کارهای آنلاین برای شروع فعالیت خود، ابتدا باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. اگر یک فروشگاه اینترنتی مجوزهای لازم را نداشته باشد، نمی تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. از جمله از مجوزهای لازم برای کسب و کار آنلاین، می توان به نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز رسانه های دیجیتال، مجوز نظام صنفی رایانه ای و.... اشاره کرد.

نظرات: