مقالات مرتبط

تعریف متغیر و انواع داده ها در جاوا اسکریپت؛ آیا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ چرا باید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید؟ اصلا می دانید جاوا اسکریپت چیست؟ با JavaScript چه کاری می توانید انجام دهید؟ انواع داده ها در جاوا اسکریپت کدامند؟ نوع داده عددی در جاوا اسکریپت چگونه است؟ متغیرهای بومی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت کدامند؟

جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که امروزه توسعه دهندگان و طراحان سایت از این زبان استفاده می کنند. زبان جاوا اسکریپت دارای انواع متغیرها و داده هایی است که اگر قصد طراحی سایت در ارومیه را دارید، باید با این داده ها آشنا شوید و نحوه استفاده از آنها را به طور کامل یاد بگیرید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یا JavaScript برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع داده ها در جاوا اسکریپت بپردازیم.

آشنایی با زبان جاوا اسکریپت(JavaScript)

نتغیرها و انواع داده ها در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت(JavaScript) که با حرف اختصاری JS نیز شناخته می شود، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی در حوزه وب است که شما می توانید با استفاده از آن یک سایت راه اندازی کنید. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، شی گرا، داینامیک و تفسیری است که از روش ها و تکنیک های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می کند. از این زبان می توان برای برنامه نویسی سمت سرور، برنامه های موبایلی، بازی و اپلیکیشن های دسکتاپ استفاده کرد. به طور کلی، می توان گفت که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک زبان همه فن حریف است.

جالب است بدانید، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت کار را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان سایت راحت می کند. چون ساختار نوشتاری و منطق آنها بسیار به زبان انسان ها نزدیک تر شده است. بنابراین، می توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش جاوا اسکریپت نسبت به زبان های دیگر ساده تر است و می توانید با شرکت در دوره آموزشی جاوا اسکریپت، نحوه کار با این زبان برنامه نویسی را به راحتی یاد بگیرید.

آموزش انواع داده ها در جاوا اسکریپت

نتغیرها و انواع داده ها در جاوا اسکریپت

در زمان برنامه نویسی و طراحی سایت با جاوا اسکریپت، نوع داده در واقع نوع و رفتار داده ها را تعریف می کند. نوع داده به کامپایلر یا مفسر گفته می شود که برنامه نویس قصد انجام چه کاری را با یک تکه داده داشته است. معمولا زبان های برنامه نویسی از نوع های داده های اساسی مانند اعداد، مقادیر بولی، رشته ها و.... پشتیبانی می کنند. زبان برنامه نویسی JavaScript نیز از این قاعده مستثنی نیست.

توجه داشته باشید که انواع داده ها در جاوا اسکریپت را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد که شامل انواع داده ابتدایی و انواع داده غیرابتدایی می شود. برای نمونه Object یک نوع داده غیرابتدایی است. جاوا اسکریپت نوعی زبان پویا است، یعنی نوع متغیرها در زمان اجرا بررسی می شود. ما سعی می کنیم در ادامه به بررسی انواع داده ها در جاوا اسکریپت بپردازیم تا با این داده ها و متغیرها آشنا شوید:

• داد های عددی در جاوا اسکریپت

داده عددی در JavaScript از قالب IEEE-754 برای نمایش اعداد صحیح و همچنین اعداد اعشاری بهره می گیرد. در زبان جاوا اسکریپت می توان عملیات زیادی مانند جمع، تفریق، تقسیم، ضرب و.... روی اعداد اجرا کرد. همچنین برای پیاده سازی عملیات می توان از الگوریتم های ریاضی داخلی جاوا اسکریپت نیز بهره برد.

• داده Biglnt در جاوا اسکریپت

یکی دیگر از انواع داده ها در جاوا اسکریپت، داده Biglnt است. Biglnt یک نوع داده ابتدایی در جاوا اسکریپت است که با استفاده از آن می توان اعداد صحیح را با دقت نشان داد. از آنجایی که نوع داده عددی نمی تواند مقادیر بزرگ تر را نمایش دهد، نوع داده Biglnt در چنین مواردی برای نمایش اعداد بسیار بزرگ یا بسیار کوچک می تواند مورد استفاده برنامه نویسان قرار بگیرد.

• داده بولی در جاوا اسکریپت

یکی دیگر از انواع داده ها در جاوا اسکریپت، داده بولی یا Boolean است. این داده می تواند دو مقدار درست یا نادرست داشته باشد. مقادیر بولی نتیجه مقایسه های منطقی هستند که امکان تبدیل هر نوع داده به نوع بولی با استفاده از تابع Boolean وجود دارد.

• داده رشته ای در جاوا اسکریپت

داده رشته ای در جاوا اسکریپت نیز یکی دیگر از انواع داده های موجود در زبان برنامه نویسی JavaScript است. در زمینه طراحی سایت، رشته به دنباله ای از صفر یا چند عبارت گفته می شود. رشته ها در جاوا اسکریپت تغییرناپذیر هستند و معمولا برای نمایش داده های متنی به کار گرفته می شوند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یا JavaScript برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع داده ها در جاوا اسکریپت بپردازیم. همانطور که گفته شد، جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی در حوزه وب است که شما می توانید با استفاده از این زبان سایت های مورد نظر خودتان را طراحی کنید. از جمله داده های جاوا اسکریپت می توان به داده های عددی، داده های رشته ای، داده های بولی و.... اشاره کرد که می توانید با شرکت در دوره آموزشی جاوا اسکریپت این داده ها را یاد بگیرید.

نظرات: