اعتبارسنجی فرم در PHP؛ یکی از مباحث اساسی در آموزش زبان PHP! آیا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ منظور از اعتبارسنجی فرم در زبان PHP چیست؟ چگونه می توان فرم ها را در زبان PHP اعتبارسنجی کرد؟ اعتبارسنجی فرم در PHP چه مزایایی دارد؟

PHP یکی از زبان های محبوب در برنامه نویسی است که شما می توانید با یادگیری این زبان، سایت های مختلفی را طراحی و راه اندازی کنید. PHP شامل مفاهیم و اصطلاحات رایجی است که شما باید این اصطلاحات را یاد بگیرید. یکی از این اصطلاحات، اعتبارسنجی فرم هاست. اگر قصد طراحی سایت در ارومیه را دارید، توصیه می کنیم تا با این مفاهیم آشنا شوید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اعتبارسنجی فرم در PHP برای شما ارائه کنیم و نحوه انجام این کار را به شما یاد دهیم.

اعتبارسنجی فرم در PHP

اعتبارسنجی فرم در PHP

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از اعتبارسنجی فرم در PHP چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که اعتبارسنجی فرم در PHP یکی از کارهای مهمی است که باید در زمان انجام آن نکات مهمی را رعایت کنید. اولین کاری که برای اعتبارسنجی فرم ها در PHP باید انجام دهیم این است که تمام ورودی ها را با تابع htmlspecialcharts پاکسازی و فیلتر کنیم. سپس با تابع trim فضاهای خالی و اضافی رشته ها را از بین می بریم. اگر می خواهید نحوه اعتبارسنجی فرم ها را یاد بگیرید، توصیه می کنیم تا در دوره آموزش PHP شرکت کنید.

جالب است بدانید، اعتبارسنجی درست اطلاعات وارد شدن در فرم های PHP خیلی مهم است و شما را از حمله هکرها و اسپمرها در امان نگه می دارد. به طور کلی، اعتبارسنجی به معنی بررسی ورودی ارسال شده توسط کاربران است. دو نوع اعتبارسنج در PHP وجود دارد که آنها عبارت هستند از اعتبارسنجی سمت کاربر و اعتبار سنجی سمت سرور. مورد اول در مرورگرهای وب دستگاه مشتری انجام می شود و مورد دوم داده ها بعد از ارسال توسط داده ها به یک سرور ارسال شده و بررسی های اعتبارسنجی را در دستگاه سرور انجام می دهند.

چگونه فرم ها در PHP اعتبارسنجی کنیم؟

اعتبارسنجی فرم در PHP

توجه داشته باشید که برای اعتبارسنجی فرم ها که پس از توابع در PHP یکی از موارد مهم در PHP است، در پروژه های PHP در مرحله اول باید متغیرها را به داخل تابع htmlspecialcharts ارسال کنیم. این کار باعث می شود تا کاراکترها به فرمت html entity تبدیل شوند و کاربران نتوانند دستورات خودشان را اجرا کنند. اقدامات دیگری نیز می توان برای افزایش امنیت فرم در زبان برنامه نویسی PHP انجام داد که این اقدامات به شرح زیر هستند:

• حذف کاراکترهای غیرضروری مانند فاصله های اضافی و خطوط خالی با کمک تابع trim

• حذف / ها با استفاده از تابع stripslashes

به ازای هر ورودی ما باید این سه تابع را روی آن اعمال کنیم. بعدا برای اینکه از تکرار آنها جلوگیری شود، بهتر است که هر سه را در یک تابع قرار دهیم و برای هر متغیر $-POST این تابع را فراخوانی کنیم. این تابع را test-input می نامیم و به شکل خاصی آن را تعریف می کنیم. الان برای اعتبارسنجی فرم در PHP در قسمت ورود تک تک داده ها این تابع را فراخوانی می کنیم.

اعتبارسنجی فرم ها در PHP

نکته قابل توجه این است که در ساختن فرم های PHP یکی از مهم ترین اصولی که باید آن را رعایت کنیم، بحث امنیت است. فرمی که در این بخش به آن می پردازیم، فرمی است که در تصویر زیر می بینید:

فیلدهای متنی: برای فیلدهای متنی نام، ایمیل و وبسایت از عنصر متنی <input> و برای فیلد توضیحاتی از عنصر <textarea> استفاده می کنیم:
نام: <input type="text" name="name">
ایمیل: <input type="text" name="email">
وب سایت: <input type="text" name="website">
توضیحات: <textarea name="comment" rows="5" cols="40"></textarea>

 

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اعتبارسنجی فرم در PHP برای شما ارائه کنیم و نحوه انجام این کار را به شما یاد دهیم. همانطور که گفته شد، اعتبارسنجی فرم یکی از مباحث اصلی در آموزش زبان PHP است که شما باید نحوه انجام این کار را یاد بگیرید. اگر می خواهید نحوه اعتبارسنجی فرم ها را در پروژه های PHP یاد بگیرید، توصیه می کنیم تا در دوره آموزش PHP شرکت کنید.

نظرات: