نکات مهم در نگارش اخبار و اطلاعیه ها؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از اخبار و اطلاعیه ها چیست؟ چجوری میشه اخبار تاثیرگذاری تهیه کرد؟ درزمان نگارش محتوای خبری یا مراجعه به یک سایت تولید محتوا چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟

برای نگارش هر نوع متنی، اصول و نکاتی وجود داره که افراد باید اون ها رو رعایت کنند تا متنی که می نویسن بر اساس قاعده و قانون متناسب با نوع متن باشه. در این بین نگارش اخبار و اطلاعیه ها مستثنا نیست و برای نگارش اخبار و اطلاعیه ها باید نکاتی رو رعایت کرد

نکات مهم در نگارش اخبار و اطلاعیه ها کدامند؟

در ادامه به بیان نکات مربوط به نگارش اخبار و اطلاعیه ها می پردازیم.

موثق بودن منابع خبری

منابعی که در خبر یا اطلاعیه به کار می برید باید مورد اعتماد و موثق باشند. چرا که هربار آنلاین هستید، توسط تصاویر، پیوندها ویدیوهایی که سعی دارن، اخبار یا اطلاعیه ای رو بیان کنند، بمباران می شین. متاسفانه همه این اخبارها و اطلاعیه ها درست نیستند و از طریق منابع موثقی نشر نشدن. بعضی وقت ها این منابع می خوان که شما روی یک مطلب یا تبلیغی در سایت اون ها کلیک کنین و آمار بازدید سایت شون بالا بره و در سایر موارد می خوان مردم رو به دلایل سیاسی ناراحت و عصبی کنند. بنابراین باید در نگارش اخبار یا اطلاعیه ها از منابع موثق استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: دانش لازم برای تولید انواع محتوا

بکارگیری نقل قول به شکل مستقیم

نکات مهم در نگارش اخبار و اطلاعیه ها کدامند؟

اگه قصد دارین از نقل قول در اطلاعیه یا اخبار استفاده کنین، بهتره که نقل قول رو به طور مستقیم در اطلاعیه استفاده کنین. برای این کار بهتره دفتر یا نوتی همراه تون داشته باشین و نکات کلیدی نقل قول و تیکه کلام های نقل کننده رو یادداشت کنین تا در زمان نگارش اطلاعیه و اخبار بتونین از عین واژه های استفاده شده در نقل قول استفاده کنین. اگه هم در نوشتن تیکه کلام ها و نکات کلیدی مشکلی پیش اومد که نتونستین همه واژه های استفاده شده در سخنان فرد رو بنویسین، در آخر جلسه می تونین از شخص بخواین اون قسمت از صحبت شون رو یبار دیگه تکرار کنند.

نگارش ساده اخبار و اطلاعیه ها

اخبار و اطلاعیه ها باید به صورت ساده بیان کنین و از آرایه های ادبی نظیر مجاز، استعاره، کنایه و... استفاده نکنین تا بتونین اخبار و اطلاعیه ها رو به سرعت و به زبان ساده به مخاطبان ارائه کنین. مخاطبان اخبار و اطلاعیه ها افراد با سطح تحصیلات و سنین متفاوت هستند و بنابراین استفاده از جملات ساده بسیار کاربردی و قابل اهمیت هست.

ارائه اطلاعات در کوتاه ترین متن

نکات مهم در نگارش اخبار و اطلاعیه ها

این روزها به دلیل مشغله های بی شمار افراد و با ارزش بودن هر لحظه از زندگی، کسانی که اخبار و اطلاعیه ها رو نگارش می کنند باید خبر و اطلاعیه رو طوری بنویسن که مخاطب در کوتاه ترین زمان به اصل خبر پی ببره و بعدا اگه خواست به ادامه مطالعه خبر بپردازه. روشی به نام هرم وارونه وجود داره که نویسندگان اخبار و اطلاعیه ها می تونن با استفاده از این روش در کوتاه ترین زمان، اصل خبر رو به مخاطب انتقال بدن. بر اساس این روش مهم ترین قسمت خبر در ابتدای متن نوشته میشه و مخاطب با مطالعه قسمت ابتدایی خبر به اصل خبر پی می بره.

مقاله پیشنهادی: روش‌های کارآمد برای نوشتن محتوای انگیزشی و الهام بخش

هماهنگی تیتر، لید و متن

سه بخش تیتر، لید و متن، بخش های مهم و تکمیل کننده اطلاعیه و اخبار هستند، بنابراین باید باهم هماهنگی داشته باشن تا بتونن به درستی خبر رو به مخاطب شون انتقال بدن. عدم دقت در هماهنگی این سه بخش سبب ضعف خبر میشه و توجه مخاطبان به خبر و اطلاعیه جلب نمیشه.

دارای اطلاعات لازم مخاطبان

مخاطبان معمولا خواستار کسب اطلاعات درمورد حوادث رخ داده هستند بنابراین خبرنگار باید تمام اطلاعات لازم و مرتبط با حادثه رو کسب کنه و تمامی اطلاعات رو به صورت خلاصه و تکمیل در خبر و اطلاعیه ذکر کنه به طوری که مخاطب با خوندن خبر و اطلاعیه حس کنه که در محل حادثه حضور داره.

عدم استفاده از عناوین خاص و تحصیلی

عدم استفاده از عناوین خاص و تحصیلی

در اخبار و اطلاعیه ها نباید از عناوین تحصیلی و عناوینی مانند عالیجناب، جناب و... استفاده کنین. بلکه بهتره از آقا/خانم یا پست سازمانی شخص مثل رئیس جمهور، وزیر دفاع و... استفاده کنین.

ارتباط با مردم و شناخت نیازهای جامعه برای تهیه اخبار

خبرنگاران نماینده افکار مردم و ناظر بر فعالیت های مسئولان جامعه هستند بنابراین خبرنگاران باید مهارت ارتباط موثر با مردم رو داشته باشن و مشکلات و مسائل جامعه رو بشناسن تا بتونن با پیگیری های لازم و سوال از مسئولان، اون ها رو به تلاش و اقدام به حل مسائل جامعه وا دارند.

بازبینی اخبار و اطلاعیه ها و تصحیح اشکالات و رفع ابهامات

از مهم ترین بخش های نگارش اخبار و اطلاعیه ها بازبینی نوشته ها است. با وجود اینکه هر نویسنده ای در نوشتن مهارت ها و توانایی های لازم رو دارا هست ولی ممکنه در حین نگارش یک متن، خبر یا اطلاعیه اشتباهاتی در جمله، املا و... داشته باشه، بنابراین شخص با بازنگری می تونه اشکلات رو رفع کنه و خبر درست و کاملی رو با مخاطبان به اشتراک بذاره.

آگاهی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... خبرنویس

آگاهی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... خبرنویس

آگاه بودن خبرنگار از اطلاعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... از مهم ترین ضروریات هر خبرنگار هست، چراکه بدون این آگاهی ها خبرنگار قادر به اعمال عوامل درونی یا بیرونی سازمانی در اخبار و اطلاعیه های خودش نیست. همچنین لازمه حضور و فعالیت در زمینه انتشار اخبار و اطلاعیه ها، مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف است.

اهمیت تازگی و سرعت در نگارش اخبار و اطلاعیه ها

سرعت در نگارش اخبار و اطلاعیه ها از مهم ترین مشخصه های یک خبرنگار است و سرعت نباید بهانه ای برای تنظیم غلط خبر باشه. همچنین نگارش و انتشار اخبار فیک و نادرست سبب ایجاد هرج و مرج و سوالات زیادی در مخاطبان میشه و در طولانی مدت سبب کاهش مخاطبان رسانه و عدم اعتماد مخاطبان به رسانه میشه.

نتیجه و جمع بندی:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اخبار و اطلاعیه ها واستون ارائه بدیم، به بررسی نکات مهم در زمان نگارش اخبار و اطلاعیه ها بپردازیم و نحوه تولید اخبار مهم رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، اخبار و اطلاعیه ها یکی از انواع محتواهای موجود در فضای وب یا شبکه های اجتماعی هست که توسط تولیدکننده های محتوا تهیه و منتشر میشن. شما در زمان نگارش اخبار و اطلاعیه ها باید نکات مهمی رو رعایت کنین.

نظرات: