دیجیتال مارکتر یا Digital Marketer؛ مفهومی رایج در حوزه بازاریابی دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین دیجیتال مارکتر کیست؟  مهارت های لازم برای یه دیجیتال مارکتر کدامند؟ چجوری به یه دیجیتال مارکتر خوب تبدیل بشیم؟ دارایی های مورد نیاز دیجیتال مارکتر چیست؟ استراتژی های بازاریابی برای دیجیتال مارکتر چیست؟ آیا این شخص باید انواع سیستم های مدیریت محتوا را به خوبی بشناسد؟

همونطور که می دونین، بازاریابی مهارتی هست که  می تونه در شکل های کاملا متفاوتی مورد استفاده قرار بگیره. در واقع وقتی بازار هدف تغییر می کنه، باید روش های مارکتینگ رو هم به تناسب اون تغییر داد. بازاریابی دیجیتال فقط به کسب و کارهای اینترنتی اختصاص نداره و هر برندی دیر یا زود مجبور به استفاده از اون میشه. دیجیتال مارکتر شخصی هست که در این زمینه فعالیت داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث سایت تولید محتوا محتواکده؛ اطلاعاتی درباره دیجیتال مارکتر یا Digital Marketer به شما ارائه کنیم و به بررسی مهارت های لازم دیجیتال مارکتر بپردازیم و نحوه تبدیل شدن به بازاریاب دیجیتال خوب رو مورد بررسی قرار بدیم.

دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیجیتال مارکتر کیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیجیتال مارکتر یا Digital Marketer شخصی با مجموعه ای از مهارت هاست که مسئولیت توسعه یه کسب و کار یا ترویج محصولات و خدمات اون رو در فضای دیجیتال بر عهده داره. این شخص به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ نقش رهبر بازاریابی یه سازمان رو بر عهده داره و به کسب و کارها کمک می کنه تا مشتریان بیشتری جذب کرده و فروش اینترنتی خودشون رو افزایش بدن.

جالب اینجاست که بدونین دیجیتال مارکترها واسه شرکت ها کار می کنند تا راهکارهای خلاقانه در زمینه بازاریابی ارائه بدن. این کارشناسان با بخش بازاریابی همکاری می کنند و راه های گسترش آگاهی درباره برند و فروش محصول رو مشخص می کنند. همچنین اون ها وظیفه دارن روندهای بازار و مخاطبان کسب و کار رو شناسایی کنند و با توجه به این موارد جهت کمپین های بازاریابی خودشون رو مشخص کنند. دیجیتال مارکتر تلاش خودش رو می کنه تا مشتریان بالقوه برند به مشتریان دائمی اون تبدیل بشن.

مقاله پیشنهادی: چگونه یک کارشناس تولید محتوا شویم؟

مهارت های لازم دیجیتال مارکتر

مهارت های لازم دیجیتال مارکتر

همونطور که گفتیم، دیجیتال مارکتر شخصی حرفه ای با مجموعه ای از مهارت هاست که مسئولیت بهبود یه کسب و کار یا محصولات و خدمات اون رو در فضای آنلاین رو بر عهده داره و قراره این کار رو با کمک تیم مارکتینگ و با استفاده از همه کانال های بازاریابی دیجیتال انجام بده. دیجیتال مارکتر نیازمند مهارت هایی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مهارت های لازم دیجیتال مارکتر بپردازیم.

  • نوشتن و ویراستاری

یکی از مهارت های لازم دیجیتال مارکتر، نوشتن و ویراستاری هست. این مهارت رو میشه مهم ترین مهارتی محسوب کرد که کارشناس بازاریابی دیجیتالی بهش نیاز داره. دیجیتال مارکترها لازمه نویسنده های خوبی باشن تا بدونن یه محتوای خوب دارای چه ویژگی هایی هست.

  • سئو سایت

یکی دیگه از مهارت های لازم دیجیتال مارکتر، سئو سایت یا بهینه سازی موتورهای جستجو هست. امروزه سئو تاکتیک های زیادی رو شامل میشه. دیجیتال مارکترها باید با تکنیک های حداقلی سئو مثل بروزرسانی تگ های عنوان، تگ های H1 و H2، ترکیب کلمات کلیدی و.... آشنا باشن. درباره کلمات کلیدی به عنوان یه بازاریاب دیجیتال ضروری هست که بدونین چجوری کلمات کلیدی رو در پست های سایت، وبلاگ و تبلیغات کلیدی جای بدین.

  • مهارت های طراحی

مهارت های طراحی هم یکی دیگه از مهارت های لازم دیجیتال مارکتر هست. امروزه بخش زیادی از دیجیتال مارکتینگ توسط محتواهای بصری هدایت میشه. محتوایی که در رسانه های اجتماعی منتشر میشه، زمانی عملکرد بهتری خواهن داشت که با تصاویر عالی همراه باشن. یه دیجیتال مارکتر باید بدونه که چجوری تصاویر یا عکس های بصری خودش رو تولید و ویرایش کنه.

  • آشنایی با ابزارهای بررسی و تحلیل

یکی دیگه از مهارت های مورد نیاز دیجیتال مارکتر، آشنایی با ابزارهای بررسی و تحلیل هست. ابزارهای تحلیل در حوزه سئو مواردی مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول هستن. همچنین آشنایی با ابزار گوگل ادز، علاوه بر تبلیغات تا حدودی داده های قابل تحلیل هم در اختیار شما قرار می گیره. در این میان باید توانایی استفاده از اکسل و ترجیحا حالت آنلاین اون یعنی Googe Sheet رو هم به دست بیارن.

مقاله پیشنهادی: آیا هوش مصنوعی جایگزین کارشناس تولید محتوا می شود؟

چگونه به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شویم؟

چگونه به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شویم؟

کاملا معلومه که اگه می خواهین به یه کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر تبدیل بشین، باید به مهارت هایی که در بالا اشاره شد، مسلط باشین. نکته مهم اینجاست که شاید باید مسیر درست رو طی کنین، در دنیای واقعی و فضای کار واقعی مشغول کار باشین و تجربه به دست بیارین، ولی این نکته رو هم در نظر داشته باشین که تبدیل شدن به یه دیجیتال مارکتر حرفه ای کار زیاد سختی نیست و نیازمند آموزش های زیاد هست.

شاید یکی از شغل هایی که بیشترین بروز بودن رو نیاز داره، همین شغل هست، چون دنیای تکنولوژی دائما در حال تغییر هست و یه کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید دائما اطلاعات رو بروز کنه تا بتونه روی همه مباحث جدید تسلط داشته باشه. بهتره همزمان با آموزش دیجیتال مارکتینگ یه کار عملی هم شروع کنین تا سریع تر نتیجه بگیرین و موفق بشین. همچنین این مسیر یه کار زمان بر هست که باید با صبر و حوصله زیادی پیگیری بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دیجیتال مارکتر کیست؟ اطلاعاتی درباره دیجیتال مارکتر یا Digital Marketer به شما ارائه کنیم و به بررسی مهارت های لازم دیجیتال مارکتر بپردازیم و نحوه تبدیل شدن به بازاریاب دیجیتال خوب رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دیجیتال مارکتر شخصی با مجموعه ای از مهارت هاست که مسئولیت توسعه یه کسب و کار یا ترویج محصولات و خدمات اون رو در فضای دیجیتال بر عهده داره.

نظرات: