ما سعی می کنیم در مقاله نرخ کلیک چیست و چرا در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ کلیک برای شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر CTR در رتبه بندی و سئو سایت بپردازیم و روش های افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. اگه شما نیز دارای وبسایت برای خودتون هستین، قطعا قبل از این بارها با کلمه CTR روبرو شدین. بهتره بدونین CTR یا نرخ کلیک در واقع نشون دهنده میزان جذابیت سایت شما برای کاربران هست. اگه نرخ کلیک سایت شما زیاد باشه، یعنی به دلیل مفید بودن سایت شما کاربران روی لینک های مربوطه به سایت شما کلیک زیادی داشتن. در اصل این افزایش کلیک یکی از اهداف هر کسی هست که مدیریت و یا مالکیت یک یا چند سایت رو داره.

نرخ کلیک از موضوعاتی هست که همیشه ابهامات جنجال برانگیز در مورد اون مطرح بوده. ولی جنجالی ترین ابهام در مورد CTR یا نرخ کلیک تاثیر اون در سئوی سایت هست. برخی از متخصصین سئو معتقدن نرخ کلیک به طور مستقیم در سئو تاثیری نداره و گوگل توجهی به این موضوع نداره. ولی از طرف دیگه بسیاری از افراد نرخ کلیک یا CTR رو ملاک موفقیت استراتژی سئو می دونن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نرخ کلیک چیست و چرا در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ کلیک برای شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر نرخ CTR در رتبه بندی سایت بپردازیم و روش های افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک چیست؟

اگه شما نیز در حوزه وبسایت های اینترتی فعالیت دارین، احتمالا اسم نرخ کلیک یا CTR رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که نرخ کلیک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نرخ کلیک در زبان انگلیسی به صورت مخفف به اون ctr گفته میشه که اختصار کلمه Click Trough Rate هست. همچنین نرخ کلیک در اصل تعداد کلیک هایی هست که بر روی سایت شما میشه. این کلیک ها بیشتر در گوگل اهمیت دارن و هرچه نرخ کلیک شما در گوگل و سرچ کنسول بیشتر باشه، یعنی عملکرد شما در سئو بهتر بوده. البته که جاهای دیگه نیز مثل تبلیغات، ایمیل مارکتینگ و... نیز این نرخ کلیک کاربرد داره و شما می تونین از این معیار استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین از نرخ کلیک یا CTR میشه برای محاسبه تعداد کلیک هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک ها یا کلیک های قرار گرفته صورت می گیره استفاده میشه. در واقع به کمک نرخ CTR می تونین مشخص کنین که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتواهای وبسایت شما شدن و روی اون ها کلیک کردن. در آخر نیز همه این کلیک ها باعث میشن که کاربران وارد وبسایت شما بشن. این اتفاق دقیقا همون هدفی هست که وبسایت شما برای اون به وجود اومده و برای رسیدن به اون تلاش می کنه. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک یا نرخ CTR نقش مستقیمی بر روی میزان موفقیت یه وبسایت داره.

نرخ کلیک یا Click Through Rate در بازاریابی اینترنتی مقیاسی هست که تعداد کلیک ها روی تبلیغات شما رو نشون میده؛ این میزان در واقع افرادی هست که تبلیغ شما رو مشاهده و سپس بر روی اون کلیک می کنند. این نسبت که از تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و اسم برند در نتیجه های جستجو به دست میاد، به معنی نرخ کلیک نسبت به رتبه هست. برای مثال اگه سایتی در نتیجه جستجوهای گوگل در واژه طراحی سایت 2000 بار نمایش داده شده باشه و تعداد کلیک روی اون 170 باشه، نرخ کلیک اون میشه 20 درصد.

مقاله پیشنهادی: صفحه فرود یا لندینگ چیست؟

تاثیر نرخ کلیک یا CTR در رتبه بندی سایت چیست؟

نرخ کلیک یا CTR

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله نرخ کلیک چیست و چرا در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ تاثیر نرخ CTR در رتبه بندی سایت رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین چیزی که بیشتر از همه برای گوگل و موتور جستجو مهم و با اهمیت هست، کاربرپسند بودن سایت و محتوای مفید هست. همچنین اصلی ترین هدف گوگل رسوندن کاربر به نتایج مطلوب از جستجو هست و به همین دلیل هست که در حال حاضر بهترین موتور جستجو دنیا هست و از این طریق به درآمد بالایی هم رسیده هست. خود گوگل میگه همیشه به فکر این هست تا کاری کنه میزان محبوبیت سایت ها برای کاربران سنجیده بشه.

جالب اینجاست که بدونین این جا هست که اگه صفحه ای نرخ کلیک بالایی داشته باشه، گوگل اون رو به عنوان یه صفحه کاربرپسند در نظر می گیره و اینجوری ترهب اون سایت و کسب و کار رو بالا میره. بنابراین، برای اینکه بتونین رتبه سایت خودتون رو در گوگل بالا ببرین، باید محتوای جذابی تولید کرده تا نرخ کلیک شما زیاد باشه. سپس گوگل میاد و نرخ کلیک شما رو می سنجه و بر اساس اون به سایت شما رتبه میده. البته عوامل بسیاری در این مورد دخالت دارن که نرخ کلیک فقط یکی از اون هاست. همچنین علاوه بر اینکه نظر گوگل بر روی تاثیر نرخ CTR در رتبه بندی سایت مهم هست، کاربران هم به تاثیر این عامل در سئوی سایت اعتقاد دارن، ولی تاثیر این عامل رو کوتاه مدت می دونن.

برای مثال زمانی که شما عبارتی مثل تولید محتوا رو جستجو می کنین و بین نتایجی که با اون روبرو میشین یه سایتی رو مش بینین که به همه سوال های شما جواب میده و یه سایت دیگه ای هم هست که هیچ محتوای مفیدی در پاسخ به سوال شما نداره، ولی فقط با روش های قلابی سئو در رتبه های بالای نتایج اومده و شما به محض اینکه متوجه میشین برای شما محتوای مفیدی نداره از اون خارج میشین و بعدا نیز ممکنه با دیدن لینک روی اون کلیک نکنین و نرخ کلیک اون پایین بیاد. بنابراین، گوگل اهمیت زیادی به واکنش کاربر میده.

مقاله پیشنهادی: کلمه کلیدی چیست؟

روش های افزایش نرخ کلیک کدامند؟

روش های افزایش نرخ کلیک

برای افزایش نرخ کلیک سایت باید به دنبال بهنیه سازی اون باشین. بهینه سازی CTR ارتباط مستقیمی با بهینه سازی محتوا داره. اگه قصد دارین تعداد کلیک های خودتون رو افزایش بدین، باید روی سئوی محتوای خودتون تمرکز داشته باشین. همچنین تکنیک های زیادی برای افزایش نرخ کلیک وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نرخ کلیک چیست و چرا در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ به بررسی روش های افزایش نرخ کلیک بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از روش های افزایش نرخ کلیک این هست که باید بتونین رتبه های اول نتایج گوگل رو به دست بیارین و این اتفاق زمانی رخ میده که محتواهای شما مطابق با الگوریتم های تعریف شده گوگل باشه. بنابراین، محتوای خوب و سئو شده نقش مهمی در افزایش نرخ کلیک داره.

• یکی دیگه از روش های افزایش نرخ کلیک این هست که باید روی محتوایی که در نتایج به مخاطبین خود نمایش میدین، تمرکز داشته باشین. محتوا باید جذابیت کافی رو برای کاربران اینترنتی داشته باشه تا بتونه اون ها رو متقاعد کنه تا برای مطالعه بیشتر روی اون کلیک کنند.

• یکی دیگه از روش های افزایش نرخ کلیک این هست که باید کلماتی که کاربران اون ها رو سرچ می کنه در عناوین و متای توضیحات به کار ببرین. پیدا کردن چنین کلمه هایی نیز که کاربر اون ها رو سرچ می کنه، اصلا کار سختی نیست و فقط کافیه تا ابزارهای لازم رو در اختیار داشته باشین.

• یکی دیگه از روش های افزایش نرخ کلیک این هست که سعی کنین تا برندسازی خوبی انجام بدین. اگه جزو حوزه هایی باشین که برندهای قوی در اون وجود داره، کار کمی سختیه، ولی این کار باعث میشه تا نرخ کلیک شما افزایش داده بشه و رتبه شما بالا بره.

تاثیر نرخ کلیک در سئو چیست؟

تاثیر نرخ کلیک در سئو

بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد نرخ کلیک و روش های افزایش نرخ CTR، شاید این سوال برای شما پیش بیاد که ایا نرخ کلیک در سئو نیز تاثیر گذار هست؟ بهتره بدونین CTR در اصل یکی از معیارهای مهم در بهینه سازی سایت محسوب میشه. فرض کنین روزانه هزاران کاربر سایت شما رو در نتایج گوگل مشاهده کنه، ولی بر روی اون کلیک نکنه. در این صورت مشاهده لینک های سایت شما هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. بنابراین، میشه این نتیجه رو گرفت که نرخ کلیک اهمیت زیادی برای سایت شما داره و باید سعی کنین تا برای بهتر دیده شدن و بالا رفتن رتبه سایت نرخ کلیک رو مورد توجه قرار بدین و سعی کنین اون رو افزایش بدین.


با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم، باید محتواهای موجود در سایت خودتون رو به گونه ای جذاب تولید کنین که کاربران تمایل داشته باشن تا بر روی لینک های سایت شما کلیک کرده و محتوای شما رو مطالعه کنند. به عبارت دیگه، شما باید کاربران رو متقاعد کنین تا به سایت شما کلیک کنند. در این شرایط می تونین نرخ CTR سایت خودتون رو افزایش داده و گوگل رو نیز همراه خودتون داشته باشین. چون گوگل نیز به دنبال سایت های کاربر پسند هست. در آخر میشه گفت که با افزایش نرخ کلیک سایت شما رتبه بهترین در گوگل کسب می کنه.

دلیل نمایش CTR بالای 100% برای برخی کلمات چیست؟

بعضی وقت ها ممکنه کاربری در زمان جستجوی کلمه مورد نظر خود و نمایش نتایج گوگل بیش از یکبار روی لینک شما کلیک کنه. در این صورت جدول آمار به صورت یه نمایش و دو کلیک این رو ثبت می کنه که در آخر باعث میشه نرخ CTR 200 درصدی به خطا برای این کلمه کلیدی به نمایش در بیاد. البته جای هیچ نگرانی نیست، چون گوگل هزینه این کلیک های تکراری رو محاسبه نمی کنه.

مناسب ترین عدد برای نرخ کلیک چند است؟

مناسب ترین عدد برای نرخ کلیک

این میزان به عوامل مختلفی بستگی داره و نمیشه برای اون تعداد مشخص کرد، چون به شکل طبیعی از یه کمپین تبلیغاتی تا تبلیغ دیگه تغییر می کنه. در تبلیغات بنری، کلیکی، متنی و... هر کدوم نرخ کلیک متفاوتی ایجاد می کنند. برای اینکه بتونین نرخ کلیک قابل قبولی داشته باشین، باید کلمه کلیدی مناسب با زمینه کاری که با متن تبلیغاتی شما و صفحه متون فرود شما مرتبط هست، داشته باشین. کلمات کلیدی اگه نامرتبط باشن می تونن برای سایت شما مضرر بوده و حتی تاثیر بدی روی افزایش رتبه شما دارن و قطعا نرخ کلیک پایینی خواهند داشت.

همونطور که در بالا توضیح دادیم، عدد ثابتی نمیشه ارائه داد. ولی به طول کلی اگه سایتی که در اون تبلیغ می کنین مرتبطت باشه، 1 درصد نرخ خوبیه و اگه مرتبط نباشه 0.001 تا 0.002 هم طبیعی هست. بنابراین، مشخصه که هرچقدر این عدد بالاتر باشه بهتره و این میزان بیشتر بستگی به جای اگهی شما در سایت تبلیغ کننده و میزان بازدید کننده های اون سایت داره. همچنین معلومه که گوگل دوست داره کاربران بیشتری به سایت های هدف برن و در اون مشارکت داشته باشن. به این ترتیب، بهبود نرخ کلیک وب سایت ها ضروری به نظر میرسه. چون گوگل میزان محبوبیت سایت رو متوجه میشه و می تونه با ترفندهایی بقیه کاربران رو به اون سمت هدایت کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقاله نرخ کلیک چیست و چرا در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ کلیک برای شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر نرخ CTR در رتبه بندی سایت بپردازیم و روش های افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، به کمک نرخ CTR می تونین مشخص کنین که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتواهای وبسایت شما شدن و روی اون ها کلیک کردن. شما می تونین با استفاده از تکنیک هایی نرخ CTR وبسایت خودتون رو بالا برده و سایت خودتون رو در رتبه های ابتدایی نتایج گوگل مشاهده کنین. همچنین اگه دوست دارین تا اطلاعات بیشتری در مورد نرخ کلیک یا نرخ CTR به دست بیارین، توصیه می کنیم تااین مقاله رو به طور کامل مطالعه کنین.

نظرات: