با وجود رقبایی که هر لحظه در تلاشن تا غالب میدان نبرد بشن، باید به کوچکترین نکات در طراحی سایت و محتواها توجه کنیم چون با اندکی بی توجهی در هر مسئله ای مغلوب میشیم. 

همان طور که در تولید انواع محتواها و چگونگی جایگزاری شون کنار هم در صفحات سایت نکته سنجانه عمل میکنیم تا جذابیت کافی رو برای جذب مخاطب داشته باشه، باید در محتواهای متنی به نوع و اندازه فونت و حتی فاصله کلمات، فاصله خط ها و پاراگراف ها دقت کنیم که تایپوگرافی رو در برمیگیره. 

هر عاملی که بر رفتار کاربر تاثیر گذار است، بر سئو سایت هم تاثیر میزاره. بنابراین میتونیم بگیم شما حتی اگه محتواهای باکیفیت که بسیار مفید و جذاب هستن رو هم تولید کنین، ولی شکل و ظاهر و حتی رنگ بندی نوشته ها هم خوانی نداشته باشه باعث میشه مخاطب هیچ انگیزه ی برای مطالعه مطالب نداشته باشه.

در محتواهای متنی باید چند نکته رو در نظر بگیریم که در بخش های بعدی مقاله اندازه فونت و فاصله آن ها چه تاثیری در محتوا و رفتار کاربر دارد هرکدوم رو تک به تک مورد بررسی قرار میدیم.

انواع فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

انواع فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر

انواع زیادی فونت وجود داره که برخی از اون ها مختص زبان فارسی تعریف شدن که نوشته ها به صورت زیبا و خوانا ظاهر شن. برای انتخاب فونت واسه محتواهای سایت بهتره از فونت هایی استفاده کنین که بطور پیش فرض در مرورگر وجود دارن، اگه فونتی که انتخاب کردین در مرورگر وجود نداشت باید با استفاده از دستور font-face اون رو واسه مرورگر تعریف کنین، چون ممکن به درستی تو وبسایت بارگذاری نشه و ظاهری نامتناسب به سایت بده.

فونتی که برای سایت انتخاب میکنین بسیار مهم هستش، چون محتوا هر چه خوانا و زیباتر باشن تاثیر زیادی در رفتار کاربران دارن. فونت هایی که جلوه خوبی به سایت نمیدن باعث میشه مطالعه دشوار بشه و خواننده تمایلی به ادامه خواندن نداشته باشه. چند نمونه از فونت های ایرانی پرکاربرد و محبوب که بسیاری از وبسایت های از اونا استفاده میکنن، فونت B Roya، B Mitra،B Nazanin ، B Yekan، Tahoma و... هستن.

برای انتخاب هر فونت باید به زمینه فعالیت و موضوع محتواها دقت کنین چون هر فونت با استایلی که داره میتونه پیامی که از مطالب میخوایین به مخاطب برسونین رو به درستی یا به صورت منفی جلوه بده. تحقیق در مورد انتخاب فونت بسیار مهم هستش چون رضایت کاربران هنگام بازدید از سایت واسه ما اهمیت زیادی داره.

مقاله پیشنهادی: اسکیما Schema چیست؟

اندازه فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

اندازه فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر

بعد از تحقیقات و انتخاب درست فونت، نوبت به اندازه فونت میرسه که در این بخش از مقاله اندازه فونت و فاصله آن ها چه تاثیری در محتوا و رفتار کاربر دارد بهش می پردازیم. شاید این نکات از نظر بسیاری از افراد کم اهمیت باشه و توجهی بهشون نشه، ولی قابلیت خوانده شدن مطالب از اهمیت بالایی برخورداره. محتواهای سایت حتی اگه از فونت مناسب هم استفاده شده باشه ولی در اندازه مناسبی نباشه، هم سایت ظاهری نامناسب خواهد داشت و هم ناخوانا میشه. با اندازه مناسبی که واسه فونت ها انتخاب میکنین، کاربران تمایل بیشتری واسه استفاده از سایت نشون میدن و تعامل بیشتری در سایت به وجود میاد. 

انتخاب اندازه متن به طرح سایت شما هم بستگی داره. مثلا برای پوسترها یا لوگو سایت باید اندازه فونت بزرگ باشه، ولی برای بدنه متن سایزهای کوچکتر مناسب هستن. از نظر کارشناسان سئو بهترین اندازه برای سرفصل ها و تیترها 16 تا 20 هست و برای بدنه محتوا 12 الی 14 مناسب هست. ناگفته نمونه اندازه فونت به استایل فونت هم بستگی داره، شما میتونین نسبت به فونتی که انتخاب کردن چندین اندازه رو باهم مقایسه کنین تا هم اندازه مناسب داشته باشه و هم زیبایی فونت از بین نره و البته محتوا در همه ی سیستم ها به درستی نمایش داده بشه.

مقاله پیشنعاد شده: انواع سئو چیست؟

رنگ فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

رنگ فونت و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر

رنگ ها در هر قسمتی از زندگی میتونه تو رفتار انسان تاثیرگذار باشه، بنابراین محتوای سایت ها هم از این مقوله مستثنا نیستن. شما باید در انتخاب رنگ ها کاملا تخصصی رفتار کنین، برای اینکه رنگ میتونه نوع پیامی که میخواین به مخاطب برسون رو بازگو کنه و یا مطالب رو هیجان انگیر کنه و حتی باعث آرامش کاربران بشه، به خاطر همین انتخاب رنگ برای فونت های محتوا تاثیر به سزایی بر بازید از سایت داره، البته رنگ های انتخابی نباید سایت رو به حالت مسخره نشون بده، بلکه باید پرستیژ حرفه ی شما رو افزایش بده.   
برای انتخاب فونت باید با دید روانشناسی انتخاب کنین، درسته رنگ های متضاد میتونن جلب توجه کنن ولی این همیشه تاثیر مثبتی نمیتونه داشته باشه. بهتره برای زمینه محتوا از رنگ های خنثی و روشن استفاده کنین و برای فونت ها رنگ های تیره تر؛ در این حالت هم تضاد رنگ ها رو دارین و هم جلوه خوبی به سایت میدین. همچنین بهتره برای تیترها از رنگ هایی که جلب توجه میکنن استفاده کنین.

فونت های سرفصل ها و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

با تحقیقاتی که انجام شده، زمانی که فونت های سرفصل ها متفاوت از متن اصلی باشن، جلب توجه بیشتری رو در مخاطبین به وجود داره. ناگفته نماند وقتی از دو نوع فونت در محتوای سایت استفاده میکنین باید تناسب کافی باهم داشته باشن. برای استفاده از این ترفند باید قانون تناسب رو بلد باشین، تا رنگ، اندازه، نوع فونت رو با بهترین حالت انتخاب کنین. معمولا برای سرفصل ها از رنگ های تیره تر و اندازه های بزرگتر استفاده میکنن.

اندازه سطرها و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

اندازه سطرها به تعداد کلماتی که در یک سطر استفاده میشه میگن، انتخاب درست اندازه سطرها در خوانا بودن مطالب تاثیر زیادی داره و این اندازه سطر به انتخاب فونت بستگی داره. فونتی که در یک سطر واژه های زیادی رو کنار هم میچینه قابلیت خوانا بودن رو از دست میده. البته فونت هایی که کلمات خیلی کمتری هم در یک سطر قرار میدن هم جالب نیست چون جریان عادی جملات رو هنگام مطالعه از بین میبره. در بهترین حالت ممکن باید در هر سطر حدود 50 تا 75 واژه  استفاده بشه که قابلیت خواندن رو بهینه تر کنه.

فاصله بین خطوط و پاراگراف ها و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

همون طور که انتخاب درست فونت، اندازه فونت، رنگ بندی و اندازه سطرها حائز اهمیت هستش، استفاده از فاصله گذاری مناسب نیز نقش مهمی در قالب بندی محتواهای سایت ایفا  میکنه. فاصله گذاری خطوط و پاراگراف ها از انتخاب فونت و اندازه فونت تعیین میشه. 

استفاده از نیم فاصله و تاثیر آن در محتوا و رفتار کاربر 

با استفاده از نیم فاصله یک کلمه ی که جدا جدا نوشته میشه رو بهم می چسبونیم، وقتی از فاصله استفاده میکینم کلمه به دوکلمه مجزا تبدیل میشه. برخی از کلماتی که در کنار هم مفهموم دارن با فاصله معنی درستی رو به مخاطب نمیرسونن بنابراین با استفاده از نیم فاصله متن ها به صورت زیبا و یکدست کنار هم قرار میگیرن. البته فعلا در بعضی مواقع گوگل فاصله و نیم فاصله رو از هم تشخیص نمیده. 

کلام پایانی

در مقاله اندازه فونت و فاصله آن ها چه تاثیری در محتوا و رفتار کاربر دارد؟ به نکات اصلی در انتخاب فونت و اندازه فونت، رنگ بندی نوشته ها، فاصله های مناسب برای هر محتوا رو بررسی کردیم. 
اگر میخواین وبسایتی حرفه ای داشته باشین باید به تک تک نکات ریز و درشت در سایت اهمیت بدیم، و به درستی عمل کنیم. همون طور که طراحی سایت واسه جلب توجه کاربران از اهمیت بالایی برخورداره، نوع نوشتاری محتواهای متنی هم مهم، از طرفی جلوه خوبی به سایت میده یعنی در طراحی سایت نقش داره و از سوی دیگر روی احساس و واکنش بازدید کننده ها تاثیر میزاره.

نظرات: