نرخ تبدیل Conversion Rate؛ تا الان اسمش رو شنیدین؟ اگه این کلمه برای شما آشنایی نداره، باید گفت دیجیتال مارکتینگ رو کنار بذارین، چهار گوشه صفحه نتایج گوگل رو ببوسین و در اوج از میادین خداحافظی کنین، چون برای یه کسب و کار اینترنتی نرخ تبدیل از اهمیت زیادی برخوردار هست که می خواهین در این مطلب بهش بپردازیم. با محتواکده همراه باشین تا ببینیم نرخ تبدیل چیست و چرا باید بهش اهمیت داد؟ نرخ تبدیل یکی از اصطلاحاتی هست که هر شخصی که در بستر اینترنت سایتی داره، حتما اون رو شنیده. در اصل میشه گفت نرخ تبدیل، درصدی از کاربران سایت شماست که در راستای هدف سایت شما قدم بر میداره.

در دنیای امروز دیجیتال مارکیتنگ شما هر روز اصطلاحات و تکنیک ها و اسم های مختلفی رو میشنوین. از الگوریتم ها گرفته تا کراولرها، سئو، رتبه گوگل، لینک سازی، شبکه های و اجتماعی و.... خیلی از افراد فکر می کنن استفاده از این اصطلاحات به معنی تخصص و حرفه ای بودن هست. ولی شما تا زمانی که نتونسن این اصطلاحات رو یاد بگیرین و قابلیت های هر کدوم رو روشن نکنین، نمی تونین خودتون رو متخصص دیجیتال مارکتینگ بدونین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نرخ تبدیل چیست؟ اطلاعاتی در مورد نرخ تبدیل یا Conversion Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازیم و اهمیت بررسی نرخ تبدیل رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: تاثیر پارامترهای سئو در رتبه سایت و صفحات چیست؟

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل چیست؟

اگه در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا کسب و کارهای اینترنتی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نرخ تبدیل یا Conversion Rate رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که نرخ تبدیل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نرخ تبدیل در دنیای کسب و کارهای اینترنتی عبارت هست از درصد اقدامانی که کاربر بعد از کلیک روی تبلیغات نمایشی یا لینک ها و موارد دیجیتالی دیگه انجام میده. استراتژی بازاریابی شرکت، اقدامات لازم برای تعامل مخاطب با کسب و کار مورد نظر رو مشخص می کنه که معمولا شامل کلیک کردن روی لینک دوم هست.

مقاله پیشنهادی: پست مهمان و پست مهمان معکوس چیست؟

جالب اینجاست که بدونین نرخ تبدیل یا Conversion Rate معیاری هست که نسبت درصد افراد یا بازدیدکننده های یه سایت رو نشون میده که در یه دوره مشخص به مشتری احتمالی تبدیل میشن. برای مثال اگه هدف شما این هست که بازدیدکننده ها فرم خاصی رو پر کنند، نرخ تبدیل درصد افرادی رو نشون میده که این کار رو انجام دادن. همچنین نرخ تبدیل یکی از مهم ترین مفاهیمی هست که در کسب و کارهای اینترنتی باید اون رو محاسبه کنیم تا بفهمیم سرمایه گذاری ما برای تبدیل ترافیک ورودی سایت به چیزی که می خواستیم چقدر بوده. بنابراین نرخ تبدیل در هر سایتی ممکنه متفاوت باشه و به هدف گذاری شما بستگی داره.

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

همونطور که گفتیم، نرخ تبدیل یعنی درصد از افرادی که وارد سایت شدن و خواسته مورد نظر شما رو انجام دادن. گاهی اقدام مورد نظر می تونه شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشه و بعضی وقت ها می تونه به پر کردن یه فرم یا موارد دیگه باعث بشه. ولی در آخر هرچقدر نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودی های سایت بیشتر باشه، نرخ تبدیل بیشتری دارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازیم تا با این روش ها اشنا بشین.

• یکی از روش های بهینه سازی نرخ تبدیل، انجام تست A/B هست. انجام تست A/B به این صورت هست که شما دو نوع مختلف از یه صفحه رو طراحی می کنین و با توجه به عملکرد کاربران و بررسی معیارها می تونین مشخص کنین که کدام بهینه تر هست. یکی از ابزارهایی که می تونیم برای انجام تست A/B به شما معرفی کنیم، A/B Testing VWO هست.

مقاله پیشنهادی: متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می کند؟

• یکی دیگه از روش های بهینه سازی نرخ تبدیل، ایجاد لندینگ پیج اختصاصی هست. اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که برای افزایش فروش و جذب کاربر از تبلیغات استفاده می کنین، ایجاد لندینگ پیج اختصاصی برای کاربرانی که از این طریق وارد سایت شما میشن، باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشه.

• یکی دیگه از روش های بهینه سازی نرخ تبدیل، کوتاه سازی فرم های موجود در سایت هست. فرم های طولانی برای کاربران خسته کننده هست. بنابراین، سعی کنین تا جای ممکن از فرم های کوتاه استفاده کنین و موارد اضافی در فرم رو حذف کنین.

• یکی دیگه از روش های بهینه سازی نرخ تبدیل، تغییر موارد مهم در CRO هست. فاکتورهای مختلفی برای بررسی وجود دارن که شما می تونین بعد از ایجاد تغییر به آنالیز اون ها بپردازین. از جمله از این موارد می تونیم به دکمه های CTA، استفاده از عنوان های جذاب و... اشاره کنیم.

اهمیت بررسی نرخ تبدیل

اهمیت بررسی نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یکی از مفاهیمی هست که در کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ ها از اهمیت زیادی برخوردار هست. بررسی و محاسبه نرخ تبدیل به شما این امکان رو میده تا عملکرد سایت و صفحات خاصی رو اندازه گیری کنین. اطلاع داشتن از اینکه دقیقا چه درصدی از بازدیدکننده های سایت عملیاتی که شما مورد نظرتون هست رو روی سایت انجام میدن، می تونه به اندازه گیری موفقیت سایت و همچنین پیدا کردن بخش هایی که نیاز به بهبود دارن کمک کنه. بنابراین، اگه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارین، حتما نرخ تبدیل رو مورد توجه قرار بدین و سعی کنین تا ازش بهترین استفاده رو بکنین.

بهبود دادن نرخ تبدیل یا Conversion Rate به شما کمک می کنه تا بدون افزایش میزان بازدید، میزان فروش سایت رو بالا ببرین. برای مثال اگه شما در ماه 1000 دلار هزینه تبلیغات برای دریافت 500 بازدید کنین، در صورتی که نرخ تبدیل رو بهبود بدین، عملا ارزش 1000 دلاری که هزینه کردین رو افزایش دادین. سپس می تونین هزینه تبلیغات خودتون رو کاهش داده و همون میزان بازدهی رو داشته باشین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نرخ تبدیل چیست؟ اطلاعاتی در مورد نرخ تبدیل یا Conversion Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازیم و اهمیت بررسی نرخ تبدیل رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، نرخ تبدیل معیاری هست که نسبت درصد افراد یا بازدیدکننده های یه سایت رو نشون میده که در یه دوره مشخص به مشتری احتمالی تبدیل میشن. برای مثال اگه هدف شما این هست که بازدیدکننده ها فرم خاصی رو پر کنند، نرخ تبدیل درصد افرادی رو نشون میده که این کار رو انجام دادن.

نظرات: