فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال هست که فعالیت ربات های جستجوگر جهت ایندکس صفحات مختلف یه سایت رو کنترل و مدیریت می کنه! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین فایل Robots.txt چیست؟ فایل ربات ساز چه کاربردی در سئو سایت داره؟ دلایل استفاده از فایل Robots.txt چی می تونه باشه؟ فایل ربات ساز چجوری کار می کنه و چه تاثیری در سرعت ایندکس صفحات سایت در گوگل داره؟

به طور کلی یه سایت به کمک ربات های خزنده یا جستجوگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیره. ربات های خزنده گوگل روز به روز هوشمند تر شده و بر اساس الگوریتم های جدید بروز میشن. این امکان برای شما فراهم هست که ربات های خزنده رو کنترل کرده و دسترسی اون ها رو محدود کنین. یکی از راه های محدود کردن دسترسی ربات های گوگل، ویرایش فایل Robots.txt هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فایل Robots.txt چیست؟ اطلاعاتی در مورد فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل استفاده از فایل Robots.txt بپردازیم و نحوه عملکرد فایل ربات ساز رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: تاثیر پارامترهای سئو در رتبه سایت و صفحات چیست؟

فایل Robots.txt چیست؟

فایل Robots.txt چیست؟

 فایل Robots.txt یه فایل متنی هست که صاحبان سایت ها سئوکاران باید خودشون این فایل ها رو بسازن. این فایل به ربات های خزنده گوگل فرمان میده تا کدوم صفحات سایت رو خزش کرده و یا کدوم صفحات رو نباید خزش کنند. توجه داشته باشین که فایل ربات ساز و لینک های فالو و نوفالو بخشی از پروتکل REP هستن.

جالب اینجاست که بدونین فایل Robots.txt یه فایل متنی ساده هست که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا Root Directory قرار می گیره. در واقع وظیفه اصلی این فایل معرفی بخش های قابل دسترسی و بخش های محدود شده برای دسترسی ربات ها یا خزنده های سطح وب که از طرف موتورهای جستجو برای بررسی و ثبت اطلاعات سایت ها به وجود شدن هست. با درج اطلاعاتی خاص در این فایل شما می تونین به ربات های موتورهای جستجو بگین که کدوم صفحه، کدوم فایل و کدوم بخش های سایت شما رو دیده و اون ها رو ایندکس کنه و کدوم صفحات رو نادیده بگیرن.

مقاله پیشنهادی: متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می کند؟

دلایل استفاده از فایل Robots.txt

دلایل استفاده از فایل Robots.txt

همونطورکه گفتیم، فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز در سایت ها نقش همین راهنماها و نگهبان ها رو داره، ولی نه برای کاربرانی که وارد سایت میشن، بلکه برای ربات هایی که برای بررسی و آنالیز سایت یا هر کار دیگه ای می خوان در بخش های مختلف سایت سرک بکشن. فایل ربات ساز از اهمیت زیادی برخوردار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل استفاده از فایل Robots.txt بپردازیم.

• بهبود عملکرد سئوی سایت

یکی از دلایل استفاده از فایل Robots.txt، بهود عملکرد سئوی سایت هست. بهتره بدونین سایت های بزرگ و پر مخاطب روزانه توسط ربات های زیادی مورد بررسی و آنالیز میشن. این بررسی ها شامل ایندکس و بررسی بخش های مختلف سایت میشه. الان فرض کنین روزانه بیش از 100 ربات یه سایت رو بررسی کنند. در این موقعیت سرعت لود صفحات سایت پایین میاد و این موضوع تاثیر منفی بر سئو سایت داره. بنابراین، برای اینکه از این مشکل جلوگیری بشه، باید دسترسی ربات ها رو محدود کرد. به همین دلیل سئوکاران و وبمسترها از فایل Robots.txt در سایت خودشون استفاده می کنند تا سرعت سایت خودشون کاهش پیدا نکنه.

مقاله پیشنهادی: پیج آتوریتی چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

• مدیریت دسترسی موتورهای جستجو

مدیریت دسترسی موتورهای جستجو هم یکی دیگه از دلایل استفاده از فایل Robots.txt هست. شما باید دسترسی ربات های موتورهای جستجو رو به بخش های مختلفی از سایت خودتون محدود کنین. ربات ها لازم نیست تا همه بخش های سایت خودتون رو بررسی کنین؛ چون نیاز نیست همه صفحات سایت شما ایندکس بکشن. ایندکس شدن برخی از صفحات سایت شما باعث میشه تا نتایج بدی به دنبال داشته باشه. فرض کنین تا به مناسبی در سایت خودتون جشنواره برگزار می کنین و لازم نیست تا این بخش ایندکس بشه، چون بعد مدتی این صفحه رو حذف می کنین.

• مدیریت لینک های سایت

یکی دیگه از دلایل استفاده از فایل Robots.txt، مدیریت لینک های سایت هست. یکی از روش های سئو کلاه سیاه، تکنیک URL Cloacking هست. در این روش شما آدرس یه صفحه از سایت رو از دید گوگل مخفی نگه می دارین. این کار رو می تونین با استفاده از فایل ربات ساز یا Robots.txt انجام بدین. یکی از کاربردهای URL Cloaking از سیستم های همکاری در فروش هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فایل Robots.txt چیست؟ اطلاعاتی در مورد فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل استفاده از فایل Robots.txt بپردازیم و نحوه عملکرد فایل ربات ساز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فایل Robots.txt یه فایل متنی هست که صاحبان سایت ها سئوکاران باید خودشون این فایل ها رو بسازن. این فایل به ربات های خزنده گوگل فرمان میده تا کدوم صفحات سایت رو خزش کرده و یا کدوم صفحات رو نباید خزش کنند.

نظرات: