آیا تا الان به نمادی که در نتایج جستجو در کنار URL سایت ها نمایش داده میشن، دقت کردین؟! فاوآیکون یا Favicon برای شناسایی سایت ها و به خاطر سپرده شدن یه برند خیلی مهم هست. تنظیم فاوآیکون در وردپرس خیلی سادست. اصلا می دونین فاوآیکون چیست و چرا باید ازش استفاده کرد؟ اگه شما هم یه سایت دارین، باید کاری کنین تا سایتتون ظاهری حرفه ای و کاربرپسند داشته باشه. این روزها یه سایت بدون فاوآیکون نه یه قدم بلکه چند مرتبه از رقیب های خودش عقیب میفته. بنابراین، سعی کنین تا مفهوم فاوآیکون رو به خوبی درک کرده و بتونین در سایت های خودتون ازش استفاده کنین تا از رقیب های خودتون پیشی بگیرین.

اگه توجه کرده باشین، زمانی که برخی از سایت ها رو در مرورگر خودمون باز می کنیم، لوگوی سایت روی تب مرورگر نقش می بنده. به خصوص وقتی تعداد زیادی تب باز کرده باشیم، چیزی که بیشتر به چشم می خوره فقط همین لوگوهاست. این تصاویر چون سریع تر از نوشته پیام رو به مغز ما مخابره می کنند، ما رو سریع تر از نوشته برای پیدا کردن تب مورد نظر راهنمایی می کنند. به این تصاویر تب فاوآیکون گفته میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فاوایکون چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ اطلاعاتی در مورد فاوآیکون یا Favicon به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل استفاده از فاوآیکون بپردازیم و ویژگی های فاوآیکون مناسب رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: ریسپانسیو بودن چیست؟ و چه تاثیری در رفتار کاربر دارد؟

فاوآیکون چیست؟

فاوآیکون چیست؟

اگه در حوزه طراحی سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فاوآیکون رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که فاوآیکون چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم فاوآیکون یا Favicon یه تصویر مربع کوچیکی هست که نشون دهنده یه سایت در مرورگرهای سایت هست. اگه همین الان به نوار ادرس مرورگر خودتون نگاه کنین، مطمئن هستیم که چندین فاوآیکون از جمله یکی از سایت ما رو مشاهده کنین. معمولا فاوآیکون ها دارای یه لوگو، حرف اول اسم شرکت یا به سادگی تصویر هستن که ویژگی های سایتی رو که نشون میده، منعکس می کنه.

جالب اینجاست که بدونین Favicon مخفف عبارت Favorites Icon به معنی شکل کوچیک و آیکون مورد نظر شماست. فاوآیکون همچنین تحت عنوان های URL Icon، Tab Iconو.... شناخته میشه. این فایل در واقع یک یا چند آیکون کوچیک و مرتبط با یه سایت و صفحه خاص هست. طراحی فاوآیکون یکی از انواع طراحی لوگو هست که باید نمادی از لوگو اصلی شرکت باشه و در عین حال طراح وب بتونه این آیکون کوچیک رو در سایت خودش آپلود کنه تا در آخر مرورگرهای وب بتونن از اون استفاده کنند. مرورگرهایی که از فاوآیکون پشتیبانی می کنند، معمولا این آیکون خیلی کوچیک رو در قسمت نوار آدرس مرورگر نشون میدن.

دلایل استفاده از فاوآیکون چیست؟

دلایل استفاده از فاوآیکون

همونطور که گفتیم، فاوآیکون یه تصویر کوچیک و نمادین هست که سایت شما رو نشون میده. فاوآیکون اکثرا در نوار آدرس مرورگر سایت شما پیدا میشه. ولی میشه از اون ها در لیست بوکمارک ها در مرورگرهای وب استفاده کرد. فاوآیکون خوب طراحی شده باید با ارم یا تم وب سایت شما مطابقت داشته باشه. شما حتما باید از فاوآیکون ها در سایت خودتون استفاده کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل استفاده از فاوآیکون بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• شناخت برند سایت

یکی از دلایل استفاده از فاوآیکون این هست که برند سایت شناخته بشه. بهتره بدونین Favicon به کاربران کمک می کنه تا وقتی چند سایت رو همزمان باز کردن، سایت شما رو از بین اون ها تشخیص بدن. لوگویی که دائما جلوی چشمتون هست و هر بار برای باز کردن تب سایتتون روی اون کلیک می کنند، به ثبت ظاهر لوگو در ذهن کاربران و مشتریان کمک زیادی می کنه. این فقط به این دلیل هست که گرافیک به مراتب بهتر از متن درک میشه. به همین دلیل توصیه میشه تا در سایت خودتون از فاوآیکون استفاده کنین.

• اعتبار و اعتماد

یکی دیگه از دلایل استفاده از فاوآیکون، اعتبار و اعتماد سایت هست. اگه سایتی فاوآیکون نداشته باشه، مرورگر سایت به صورت پیش فرض سند خالی رو در برگه مرورگر نشون میده و بدتر از همه اینه اگه سایت شما کنار سایت رقیب قرار بگیره و فاوآیکون نداشته باشه به اعتبار سایت ضربه میزنه. به این ترتیب، اگه می خواهین تا اعتبار و اعتماد سایت خودتون رو بالا ببرین، سعی کنین تا از فاوآیکون استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: روش های ارتقا سایت به صفحه اول گوگل

• افزایش کارایی سایت

یکی دیگه از دلایل استفاده از فاوآیکون، افزایش و بالا بردن کارایی سایت هست. کارایی خوب سایت ارتباط مستقیمی با رتبه اون در موتورهای جستجو به خصوص گوگل داره. زمانی که یه نماد در کنار عنوان سایت، تب های مرورگر یا تاریخچه داشته باشین و به کاربر کمک کنین تا بدون اتلاف وقت از بین تب های باز شده سایت رو شما پیدا کنه و این نقشی هرچند ناچیز ولی مثبت در سئو میذاره.

ویژگی های فاوآیکون مناسب

ویژگی های فاوآیکون مناسب

فاوآیکون ها کاملا به موضوع بازاریابی بصری و ارتباط با بازدیدکننده ها از سایت مربوط میشن. اضافی کردن فاوآیکون باعث میشه تا مخاطبان شما بتونن به صورت ناخودآگاه و سری سایت ورپرس شما رو در بین خیلی از سایت ها یا گزینه های تب در مرورگر پیدا کنند. یه فاوآیکون خوب ویژگی های زیادی داره. در ادامه برخی از ویژگی های فاوایکون خوب رو بررسی می کنیم.

• توصیه میشه لوگوی کسب و کار خودتون رو به عنوان فاوآیکون انتخاب کنین و یا تصویری که از نظر شکل و رنگ مطابق با لوگوی شما هست تا به راحتی قابل شناسایی باشه.

• علاوه بر تصاویر، فاوآیکون می تونه به صورت گیف یا تصویر متحرک باشه.

• اندازه مناسب فاوآیکون 16 در 16 پیکسل هست.

• دقت داشته باشین که حجم فایل رو با فتوشاپ یا سایر ابزارهای فشرده سازی تا حد ممکنه کاهش بدین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فاوایکون چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ اطلاعاتی در مورد فاوآیکون یا Favicon به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل استفاده از فاوآیکون بپردازیم و ویژگی های فاوآیکون مناسب رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فاوآیکون یا Favicon یه تصویر مربع کوچیکی هست که نشون دهنده یه سایت در مرورگرهای سایت هست. اگه همین الان به نوار ادرس مرورگر خودتون نگاه کنین، مطمئن هستیم که چندین فاوآیکون از جمله یکی از سایت ما رو مشاهده کنین.

نظرات: