استراکچر دیتا یا Structured Data؛ ابزاری به منظور درک بهتر صفحات سایت! آیا چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین استراکچر دیتا چیست؟ به نظر شما استراکچر دیتا چه تاثیری بر سئو سایت می ذاره؟ اهمیت استراکچر دیتا در جستجوی معنایی چیست؟ چجوری میشه از Structured Data استفاده کنیم؟ بکارگیری استراکچر دیتا چه مزایایی به همراه داره؟

استراکچر دیتا یکی از مهم ترین عواملی هست که باعث بهبود سئو سایت میشه. به همین دلیل نیاز هست تا اطلاعاتی دقیق در این زمینه داشته باشین و بعد از آگاهی از میزان اهمیت اون برای سئو سایت اون رو بکار بگیرین. مدت هاست که جستجوی اطلاعات آنلاین بر اساس کلمات کلیدی انجام میشه. همه افرادی که دارای سایت هستن به دنبال راهی برای بهبود رتبه بندی در Google Serp هستن و یکی از راه های انجام این کار استفاده از استراکچر دیتا بر روی سایت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله استراکچر دیتا چیست؟ اطلاعاتی در مورد استراکچر دیتا یا Structured Data به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از استراکچر دیتا بپردازیم و تاثیر استراکچر دیتا بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این ابزار آشنا بشین.

استراکچر دیتا چیست؟

استراکچر دیتا چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استراکچر دیتا یا Structured Data رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که استراکچر دیتا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استراکچر دیتا در واقع قسمتی از کد هست که اون رو در کدنویسی سایت خودتون قرار میدین و از این طریق کاری می کنین که موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد سایت شما پیدا کنند. دلیل نام گذاری اون ان هست که این قطعه کد به صورتی ساختار یافته هست که باعث میشه موتورهای جستجو به راحتی اون رو بخونن و تشخیص بدن.

جالب اینجاست که بدونین استراکچر دیتا، اطلاعاتی هستن که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به سایت یه ایمیل داشته باشن. تا الان استاندارندهای زیادی برای استراکچر دیتا ایجاد شده که به کمک اون ها می تونیم اطلاعاتی در مورد یه فیلم، مقاله، کتاب، دستورالعمل طبخ غذا و موارد متعدد دیگه رو به موتورهای جستجو بدیم. استراکچر دیتا به صورت مستقیم به صفحات، اضافی شده و موتورهای جستجو از این داده ها برای ایجاد قطعات محتوایی کوچیک ولی غنی استفاده می کنند. این ها همون قطعات کوچیک از اطلاعات هستن که در نتایج جستجو ظاهر میشن. استراکچر دیتا اطلاعات افزوده ای هستن که شما در کنار یه سایت و توضیحات متای اون می بینین.

بیشتر بخوانید: تاثیر پارامترهای سئو در رتبه سایت و صفحات چیست؟

استراکچر دیتا چه مزایایی به همراه دارد؟

استراکچر دیتا چه مزایایی به همراه دارد؟

همونطور که گفتیم، استراکچر دیتا نوعی المان نشانه گذاری روی صفحات هست که به موتورهای جستجو اجازه میده اطلاعات موجود در سایت شما رو بهتر درک کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای بهبود نتایج جستجو موضوع مرتبط با کسب و کار شما استفاده می کنند. استراکچر دیتا یا Structured Data مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استراکچر دیتا بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

  • یکی از مزایای استراکچر دیتا، بهبود تجربه کاربری هست. بنابراین، احتمال اینکه تجربه مثبت کاربری در نهایت باعث بهبود سئو بشه افزایش پیدا می کنه. چون سایت هایی که تجربه خوبی برای کاربران ایجاد می کنند می تونن در آینده هم کاربران رو به سمت خودشون بکشن.
  • یکی دیگه از مزایای استراکچر دیتا این هست که زمانی که از این ابزار استفاده میشه کاربران می تونن به داده ها یا دیتاهایی سازمان یافته دست پیدا کنند و با خیال راحت وارد سایت های مختلف بشن.
  • زمانی که استراکچر دیتا به وجود میاد، توصیف محصولات مختلف فروشگاه آنلاین و اینترنتی به شکل درست انجام میشه. مثلا تصور کنین سایت دیجی کالا که با این حجم از نظم و دقت روبرو هستف قطعا چنین سایت هایی از شرایط و امکانات مختلف بهره مند میشن.
  • استراکچر دیتا کمک می کنه تا شما بدونین در بخش های مختلف سایت چه نوع اطلاعاتی ارائه میشه. در نتیجه نسبت به نیاز خود به اون ها مراجعه می کنین.

مقاله پیشنهادی: کیورد استافینگ چیست و چطور دچار آن نشویم؟

تاثیر استراکچر دیتا بر سئو سایت

تاثیر استراکچر دیتا بر سئو سایت

استراکچر بر سئو سایت تاثیر می ذاره، ولی طبق اعلام رسمی گوگل، استفاده از Structured Data تاثیری در محاسبات الگوریتم های گوگل برای محاسبه رنکینگ ندارن. ولی به دلیل شیوه نمایش متفاوت صفحات دارای استراکچر دیتا در صفحه نتایج گوگل، احتمال کلیک کاربران روی اون نتایج بیشتر از نتایج دیگه هست و همین موضوع باعث میشه تا CTR یا نسبت کلیک به نمایش در صفحه نتایج گوگل میشه و در نهایت بهره گیری از اطلاعات ساختار یافته اثر مثبتی از دیدگاه سئو میشه. در نتیجه استفاده از استراکچر دیتا در سئوی حرفه ای خیلی اهمیت داره.

سئوکار باتجربه باید با انواع استانداردهای استراکچر دیتا آشنا باشه و بتونه به بهترین شکل ممکن از اون ها استفاده کنه. ضمنا استفاده غیر اصولی از استراکچر دیتا که به قصد فریب الگوریتم های موتور جستجو به سایت اضافی شده باشه ممکنه باعث جریمه گوگل بشه.

مقاله پیشنهادی: فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استراکچر دیتا چیست؟ اطلاعاتی در مورد استراکچر دیتا یا Structured Data به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از استراکچر دیتا بپردازیم و تاثیر استراکچر دیتا بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این ابزار آشنا بشین. همونطور که گفتیم، استراکچر دیتا در واقع قسمتی از کد هست که اون رو در کدنویسی سایت خودتون قرار میدین و از این طریق کاری می کنین که موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد سایت شما پیدا کنند. استراکچر دیتا مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

نظرات: