طوفان فکری یا Brain Storming؛ روشی برای تولید ایده و به اشتراک گذاشتن دانش برای حل یه مشکل تجاری! طوفان فکری بیشتر به عنوان یه تکنیک خوب هست که کسب و کارهای حرفه ای می تونن برای ایده های جدید و منحصر به فرد از اون استفاده کنند. مفهومی هست که اکثرا در کنار حل مشکلات و ایجاد ایده به گوش می خوره. امروزه طوفان فکری به یکی از بخش های فرهنگ روزانه شرکت ها تبدیل شده. ولی طوفان فکری واقعا چیست و چرا تکنیکی مهم برای کسب و کارهای حرفه ای هست؟!

حل بعضی از مسائل و مشکلات از عهده یه نفر خارج هست و نیاز به همکاری و هم فکری افراد دیگه داره. بعضی کسب و کارها با مشکلات و دغدغه هایی برخورد می کنند که برای حل این مشکلات باید همه وسط بیان و راهکارها و ایده های خودشون رو بیان کنند. روش طوفان فکری، تکنیکی برای حل مسئله هست که در اون از خلاقیت همه افراد استفاده میشه تا بهترین روش و راهکار حاصل بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله طوفان فکری چیست؟ اطلاعاتی در مورد طوفان فکری یا Brain Storming به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای طوفان فکری بپردازیم و اهداف طوفان فکری رو مورد بررسی قرار بدیم.

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری چیست؟

اگه در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم طوفان فکری یا Brain Storming رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که طوفان فکری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که طوفان فکری روشی برای تولید ایده و به اشتراک گذاشتن دانش برای حل یه مشکل تجاری یا فنی خاص هست که در اون شرکت کننده ها تشویف میشن تا فکر کنند. در این فعالیت گروهی، شرکت کننده ها هر ایده ای که به ذهنشون میرسه رو خیلی زود به اشتراک می ذارن. در پایان جلسه هم ایده ها دسته بندی شده و برای اقدامات بعدی رتبه بندی میشن.

جالب اینجاست که بدونین طوفان فکری چیزی نیست که یه شبه به وجود بیاد! الکس آزبورن یا Alex Osborn مدیر اجرایی تبلیغات، برای اولین بار در اواسط قرن بیستم این کلمه رو ایجاد کرد. یعنی زمانی که فهمید نمیشه به طور انفرادی راهکارهای خوبی رو برای کمپین های تبلیغاتی پیشنهاد داد و جلسات تجاری سنتی محیط ایده آلی برای به اشتراک گذاشتن ایده های جدید نیستن. شما اگه در کسب و کار خودتون با مشکلی روبرو شدین و راه حلی برای برطرف کردن اون به ذهنتون نرسید، می تونین از تکنیک طوفان فکری استفاده کنین و بهترین راهکارها رو برای برطرف کردن مسائل پیش اومده پیدا کنین تا راه رو برای پیشرفت هموار کنین.

بیشتر بخوانید: 10 ترفند محتوا نویسی برای وب سایت ها و فروشگاه ها

مزایای طوفان فکری چیست؟

مزایای طوفان فکری

همونطور که گفتیم، طوفان فکری به عنوان تکنیکی شناخته میشه که در اون هر ایده، بدون توجه به اینکه چقدر خارج از چارچوب هست تشویق میشه و هرچقدر ایده های بیشتری تولید بشه، بهتر هست. طوفان فکری می تونه خلاقیت افراد رو متمرکز کرده و به تیم ها در پیدا کردن راهکارهای مناسب کمک کنه. استفاده از این تکنیک مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا کسب و کار آنلاین شما بهتر جلو بره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای طوفان فکری بپردازیم.

  • یکی از مزایای طوفان فکری که باعث میشه تا خیلی از کسب و کارها برای برطرف کردن مسائل و مشکلات خودشون از این روش استفاده کنند این هست که نسبت به سایر روش های حل مسئله سنتی خیلی موثر هست و می تونه بهترین راه حل رو پیدا کنه.
  • یکی دیگه از مزایای طوفان فکری این هست که به افراد کمک می کنه تا راه حل های خلاقانه تری رو پیدا کنند و مشکلات خودشون رو برطرف کنند.
  • طوفان فکری یا Brain Storming به اعضای تیم کمک می کنه تا پیوند قوی تری رو با همدیگه و هم با سازمان داشته باشن و ایده های خلاقانه ای رو ایجاد کنند.
  • یکی دیگه از مزایای طوفان فکری برای کسب و کارها این هست که یه محیط باز رو برای افراد ارائه میده و افراد رو تشویق می کنه تا در اون شرکت کنند.
  • به توافق اعضای تیم در مورد راه حل انتخابی کمک می کنه.

مقاله پیشنهادی: 7 نکته طلایی برای تولید محتوای تبلیغاتی

کاربرد طوفان فکری چیست؟

کاربرد طوفان فکری

همیشه برای حل مسئله باید چند راه حل پیش روی ما قرار بگیره تا بتونیم از بین اون ها بهترین مورد رو انتخاب کنیم. البته توجه داشته باشین که وقتی فقط یه راه پیش روی شما وجود داشته باشه، عملا مسئله ای وجود نداره و باید همون راه رو انتخاب کنین. نقش طوفان ذهنی این هست که به خلق همین راه حل ها کمک کنه. بهتره بدونین بارش فکری ابزاری هست که برای ایده پردازی در مورد یه موضوع مشخص و در یه بازه زمانی محدود که برای تحریک تفکر خلاق و ایجاد راه حل های خلاقانه برای یه مشکل انجام میشه. به زبان ساده در این تکنیک کافیه تا در مورد یه مدت زمان محدود هرچقدر ایده به ذهنتون میرسه یادداشت کنین.

به عنوان مثال برای کاربردهای طوفان فکری می تونیم به سوال های زیر اشاره کنیم. طوفان فکری می تونه ابزاری مناسب برای پیدا کردن جواب های اولیه این سوال ها باشه:

  • چیکار کنیم تا مشتریان ما بیشتر بشه؟
  • چه محصول جدیدی تولید کنیم؟
  • به چه شیوه هایی می تونیم هزینه های خودمون رو 20 درصد کاهش بدیم؟
  • چه موضوعاتی می تونه برای پخش وبلاگ در سایت شرکت مناسب باشه؟

چرا از بارش فکری استفاده کنیم؟

رفتارهای زیان بار در گروه می تونن کار روش های متعارف حل مسئله گروهی رو خراب کنند. شروع کردن حل مسئله با فرایندی ساختاریافته و تحلیلی خیلی اهمیت داره، ولی ممکنه گروه رو به سمت ایده های نصف و نیمه و پیش پا افتاده ببره. در مقابل بارش فکری محیط ازاد و بی سانسوری فراهم می کنه که همه در اون به مشارکت تشویق میشن. بارش فکری باعث میشه تا اعضای تیم راه حلی رو که در نهایت انتخاب شده بیشتر قبول داشته باشن. بلخره چون خودشون هم در رسیدن به اون نقش داشتن، بیشتر به اون پایند میشن و برای عملی شدن اون جدی تر تلاش می کنند.

مقاله پیشنهادی: 5 فن نویسندگی که مخاطبان را مجذوب نوشته هایتان می کند

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله طوفان فکری چیست؟ اطلاعاتی در مورد طوفان فکری یا Brain Storming به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای طوفان فکری بپردازیم و اهداف طوفان فکری رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، طوفان فکری روشی برای تولید ایده و به اشتراک گذاشتن دانش برای حل یه مشکل تجاری یا فنی خاص هست که در اون شرکت کننده ها تشویف میشن تا فکر کنند. در این فعالیت گروهی، شرکت کننده ها هر ایده ای که به ذهنشون میرسه رو خیلی زود به اشتراک می ذارن.

نظرات: