چجوری می تونیم کاربران سایت خودمون رو از یه صفحه به صفحه دیگه ای هدایت کنیم؟ چجوری می تونیم نرخ پرش سایت خودمون رو کاهش بدیم و کاری کنیم که کاربران بیشتر در سایت ما بمونن؟ چجوری می تونیم جایگاه سایت خودمون رو در نتایج جستجو گوگل بهبود بدیم؟ جواب همه این سوالات در نحوه ساخت انکر تکست نهفته هست!! بیشتر بازاریابان می دونن که لینک سازی یکی از مهم ترین بخش های سئوی هر سایت هست. با این حال باید بدونین که کلماتی هم که روی اون ها لینک ها رو پیاده می کنین، مهم هستن. این کلمات که در اصطلاح هایپرلینک میشن، انکرتکست نام دارن. این رو هم بدونین که گوگل به این کلمه یا عبارت انکر تکست اهمیت زیادی میده.

شما به عنوان کسی که از اینترنت استفاده می کنین، کاربران ساده باشین یا شخص حرفه ای فرقی نداره، روزانه با انکر تکست های زیادی روبرو میشین. انکر تکست ها همون کلمه یا کلماتی هستن که با کلیک بر روی اون به سایت یا صفحه ای از اون هدایت میشین. انکر تکست در موتورهای جستجو مثل گوگل، معمولا به رنگ آبی و اگه قبلا روی اون ها کلیک کرده باشین، به رنگ بنفش نشون داده میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله انکر تکست چیست و هر آنچه برای استفاده از آن باید بدانید، اطلاعاتی در مورد انکر تکست یا Anchor Text به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع انکر تکست ها بپردازیم و اهمیت انکر تکست در سئو رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب را ارزیابی میکنند؟

انکر تکست چیست؟

انکر تکست چیست؟

اگه در حوزه وب فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم انکر تکست یا Anchor Text رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که انکر تکست چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که انکر تکست یا Anchor Text یا متن لینک بخش متنی قابل مشاهده و کلیک لینک هست که خیلی مواقع با رنگی متفاوت از رنگ فونت اصلی متن در مطالب ظاهر میشن و به خوننده میگن که مطلب لینک داده شده در مورد چه موضوعی نوشته شده و اون ها رو به کلیک کردن تشویق می کنه. علاوه بر این، موتورهای جستجو با استفاده از عبارت های کلیدی انکر تکست محتوای صفحات وب رو حدس می زنن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اندازه فونت و فاصله محتوا در رفتار کاربر

جالب اینجاست که بدونین انکر تکست با عنوان لینک و متن لینک، کاراکترهایی در یه متن یا نوشته هست که قابلیت کلیک کردن رو داره و کاربران رو به صفحه یا سایت دیگه ای منتقل می کنه. وظیفه اصلی انکر اکست ها ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف سایت هاست. این کاراکترها معیار مهمی در سئو سایت هستن و برای الگوریتم پنگوئن گوگل از اهمیت زیادی برخوردار هستن. امروزه مدیران و صاحبان سایت ها و تولیدکننده های محتوا به اهمیت انکر تکست ها پی بردن و سعی می کنند تا در مقالات خودشون از اون ها استفاده کنند. ولی متاسفانه شیوه درست استفاده از این فاکتور رو نمی دونن و به طرز غلطی ازش استفاده می کنند.

انواع انکر تکست ها کدامند؟

انواع انکر تکست ها کدامند؟

همونطور که گفتیم، انکر تکست متنی هست که شما روی اون کلیک می کنین تا از مبدایی در اینترنت به مقصد مشخص دیگه ای برین. در اصل اون متن بین مبدا و مقصد لنگر می ندازه و اون دو را به هم وصل می کنه. به عبارت دیگه، شما می تونین به کمک انکر تکست ها به صفحات سایت لینک بدین و برای دانلود یه فایل ازش استفاده کنین. انکر تکست های مختلفی وجود دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع انکر تکست ها بپردازیم تا با اون ها آشنا بشین.

• انکر تکست عمومی(Generic)

یکی از انواع انکر تکست ها، انکر تکست عمومی یا Generic هست که هیچ کلمه یا عبارتی که در اون به کلمه کلیدی اشاره بشه ندارن. در عوض خوننده باید اطراف اون کلمه رو بخونه تا بفهمه در لینک چه چیزی وجود داره. شاید در نگاه اول انکر تکست های عمومی اسپم به نظر برسن، ولی در واقع این انکر تکست ها خیلی قوی هستن. معمولا این کلمات نشون دهنده انجام اقدام یا عملی هستن و مخاطب رو به انجام کاری تشویق می کنند.

• انکر تکست تجاری(Branded)

یکی دیگه از انواع انکر تکست ها، انکر تکست تجاری یا Branded هست که شامل اسم برند میشن و برای آشنایی با اسم برند خیلی مناسب هستن. همچنین راهی خیلی خوب برای جلوگیری از اسپم شدن محسوب میشن. ولی اگه از اسم برند خودتون برای انکر تکست به دفعات زیادی استفاده کنین، احتمال جریمه شدن توسط گوگل از سمت گوگل براتون افزایش پیدا می کنه. بنابراین، سعی کنین تا خیلی زیاد از این انکر تکست استفاده نکنین.

• متن لینک اصلی

یکی دیگه از انواع انکر تکست ها، متن لینک اصلی هست. در این نوع انکر تکست کلمه کلیدی اصلی هدف قرار می گیره. از انواع این نوع انکر تکست میشه به کتاب دست دوم، بهینه سازی نرخ تبدیل، لینک سازی در سئو و... اشاره کنیم. در لینک سازی خارجی خیلی از افراد فکر می کنند که با استفاده از انکر تکست اگزکت مچ می تونن به نتیجه های دلخواه خودشون برسن و از رپورتاژ آگهی خودشون بهترین نتیجه رو بگیرن.

اهمیت انکر تکست در سئو

اهمیت انکر تکست در سئو

با هوشمند شدن موتورهای جستجو توجه به ریز و درشت در رتبه بندی سایت ها از اهمیت زیادی برخوردار هست و یکی از این جزئیات مرتبط بودن موضوع لینک ها با محتواست. انکسر تکست یکی از جزئیات مهم سئو سایت محسوب میشه. بنابراین، شما باید بدونین انکر تکست چیه و چجوری کار می کنه، ولی کافی نیست و علم بر تاثیر انکر تکست در سئو اهمیت بیشتری داره. گوگل با الگوریتم پنگوئن به طور خاصی به نحوه استفاده از بک لینک برای ارزیابی رتبه صفحه می پردازه. با پنگوئن که اکنون بخشی از الگوریتم اصلی گوگل هست، انکر تکستی که در بک لینک ها استفاده می کنین، بیشتر از هر زمان دیگه ای مهم هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله انکر تکست چیست و هر آنچه برای استفاده از آن باید بدانید، اطلاعاتی در مورد انکر تکست یا Anchor Text به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع انکر تکست ها بپردازیم و اهمیت انکر تکست در سئو رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، انکر تکست با عنوان لینک و متن لینک، کاراکترهایی در یه متن یا نوشته هست که قابلیت کلیک کردن رو داره و کاربران رو به صفحه یا سایت دیگه ای منتقل می کنه. وظیفه اصلی انکر اکست ها ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف سایت هاست.

نظرات: