زامبی پیج یا Zombie Page؛ به همون وحشتناکی زامبی های فیلم ها هستن، ولی برای مباحث سئو سایت! زامبی شما رو یاد چه چیزی میندازه؟ موجودات مرده ای که راه میرن، نه؟ صفحات زامبی یه سایت، دقیقا مثل این هستن. صفحاتی که نه مرده هستن و نه زنده. نه براتون کاربرد چندانی دارن و نه غیرقابل دسترسی هستن. این صفحات موجود در یه سایت که ترافیک کمی ایجاد می کنند و دسترسی به اون ها از طریق نتایج موتورهای جستجو دشوار یا غیرممکن هست رو صفحات زامبی می نامند و مورد بحث و بررسی قرار می گیرن.

اگه زامبی ها در فیلم ها و سریال های تخیلی انسان ها رو میکشن و از اون ها تغذیه می کنند، در سایت شما هم صفحات زامبی می تونن براتون مشکل به وجود بیارن. ولی چیزی که مهمه، نحوه برخورد شما با اون هاست. بنابراین، سعی کنین تا زامبی پیج یا صفحات زامبی رو در سایت های اینترنتی شناسایی کنین و بهترین واکنش رو نسبت به این صفحات از خودتون نشون بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله زامبی پیج چیست؟ اطلاعاتی در مورد زامبی پیج یا Zombie Page به شما ارائه کنیم و به بررسی تکنیک های مقابله با صفحات زامبی بپردازیم و تاثیر صفحات زامبی روی سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم.

زامبی پیج چیست؟

زامبی پیج چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم زامبی پیج یا Zombie Page رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که زامبی پیج چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که به صفحات و محتواهای بدون استفاده که درل کنار محتوای فعال قرار گرفته و می تونه قدرت محتوای فعال رو از بین ببره، زامبی پیج میگن. در اصل صفحات زامبی به دلیل داشتن اعتبار پایین، اعتبار کل سایت رو کاهش میدن. به این ترتیب، می تونن مانع نمایش سایت در صفحه اول گوگل بشن.

جالب اینجاست که بدونین زامبی پیج صفحاتی هستن که بدون هدف خاصی ایجاد شدن و باعث به خطر افتادن سئو سایت میشن. بعضی از صفحاتی که به زامبی پیج تبدیل میشن، عبارت هستن از صفحات با محتوای کپی، صفحات با محتوای کم، صفحات بدون محتوا و.... توجه داشته باشین که اینجور صفحات به دلیل نداشتن محتوای کاربردی از سئو بالایی هم برخوردار نیستن. همچنین بر سئو سایت شما هم تاثیر می ذارن. این صفحات در هر سایتی وجود دارن. این صفحات اصلا برای کاربران جذاب نیستن و در نتیجه موتور جستجو هم خیلی به این صفحات ارزش نمیده.

مقاله پیشنهادی: انواع صفحات سایت کدامند و کدام صفحه برای گوگل بهینه شود؟

تکنیک های مقابله با صفحات زامبی

تکنیک های مقابله با صفحات زامبی

همونطور که گفتیم، به صفحات و محتواهای بدون استفاده که در کنار محتوای فعال قرار گرفته و می تونه قدرت محتوای فعال رو از بین ببره، زامبی پیج گفته میشه. در حقیقت، صفحات زامبی به دلیل داشتن اعتبار پایین، اعتبار کل سایت رو کاهش میدن. به این ترتیب، می تونن مانع نمایش سایت در صفحه اول گوگل بشن. شما می تونین با استفاده از راه های مختلفی با این صفحات مقابله کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تکنیک های مقابله با صفحات زامبی بپردازیم.

• حذف صفحات زامبی سایت

یکی از تکنیک های مقابله با صفحات زامبی، حذف این صفحات از سایت هست. خیلی از زامبی پیج ها لینک های شکسته و برچسب های بدون استفاده، اخبار و مقالات تاریخ گذشته و قدیمی و بدون استفاده و محصولات بدون فروش و بازدید سایت هستن که میشه اون ها رو حذف کرد. برای حذف اصولی زامبی پیج باید ابتدا صفحاتی که می خواهین پاک کنین، مشخص کرده و یه صفحه پشتیبان برای هر کدوم هم انتخاب کنین تا بتونین صفحه پاک شده رو به صفحات و مقالات مرتبط با اون Redirect301 بزنین.

• آپدیت و بروزرسانی زامبی پیج

یکی دیگه از تکنیک های مقابله با صفحات زامبی، آپدیت زامبی پیج هاست. ممکنه مطالبی در سایت شما وجود داشته باشن که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نیاز به تغییرات داشته باشن. با افزودن ویدیو و تصاویر و پادکست به این مقالات و همچنین بروزرسانی محتوای متنی اون ها میشه اون ها رو تکمیل کرد. به این ترتیب، اون صفحه دیگه جزو صفحات زامبی به حساب نمیاد.

مقاله پیشنهادی: 9 عامل موثر در گوگل برای رتبه بندی محتوا

• نو ایندکس کردن صفحات زامبی

یکی دیگه از تکنیک های مقابله با صفحات زامبی، نو ایندکس کردن این صفحات هست. نو ایندکس کردن مخصوص اون دسته از صفحاتی هست که با وجود داشتن اعتبار سئو پایین و کم، وجودشون در سایت الزامی هست. مثلا صفحه تشکر از مخاطب بعد از خرید، صفححه خرید، صفحه پنل کاربری، صفحه سبد خرید و.... از جمله صفحات ضروری در سایت هستن. با نو ایندکس کردن این صفحات در اصل اون ها رو از دید گوگل خارج می کنین.

تاثیر صفحات زامبی روی سئو سایت

تاثیر صفحات زامبی روی سئو سایت

بهتره بدونین صفحات زامبی مرده نیستن، اون ها در سایت وجود دارن، ولی نه تنها هیچ کارکردی ندارن، بلکه باعث سقوط کل سایت شما میشن. کمترین آسیبی که صفحات زامبی به سئوی سایت وارد می کنند، هدر دادن بودجه خزش سایت هست. این صفحات نه رتبه ای در گوگل دارن و نه ترافیکی براتون ایجاد می کنند، ولی وقتی خزنده های گوگل به سایت مراجعه می کنند، بخشی از بودجه خزش رو به خودشون اختصاص میدن. به این ترتیب، ممکنه صفحات جدید و پرمحتوای سایت که ارزش خیلی بیشتری دارن، خزش نشن.

علاوه بر این، گوگل سایت هایی رو که صفحات بی کیفیت یا کم ارزش دارن، دوست نداره. در حقیقت، یه صفحه پرمحتوا و با ارزش رو به تعداد زیادی صفحات کوچیک و بی ارزش ترجیح میده. در نتیجه، سایت هایی که صفحات زامبی زیادی دارن، رتبه های خوبی در گوگل به دست نمیارن. توجه داشته باشین که در صورتی که نیمی از صفحات سایت شما صفحاتی بی ارزش باشن، رتبه سایت شما در گوگل به شدت پایین میاد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله زامبی پیج چیست؟ اطلاعاتی در مورد زامبی پیج یا Zombie Page به شما ارائه کنیم و به بررسی تکنیک های مقابله با صفحات زامبی بپردازیم و تاثیر صفحات زامبی روی سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، به صفحات و محتواهای بدون استفاده که درل کنار محتوای فعال قرار گرفته و می تونه قدرت محتوای فعال رو از بین ببره، زامبی پیج میگن. در اصل صفحات زامبی به دلیل داشتن اعتبار پایین، اعتبار کل سایت رو کاهش میدن. به این ترتیب، می تونن مانع نمایش سایت در صفحه اول گوگل بشن.

نظرات: