چیزی در مورد نقشه سایت یا Sitemap شنیدین؟ اصلا می دونین نقشه سایت چیه و چه کاربردی داره؟ چرا به نقشه سایت نیاز داریم؟ همونطور که برای پیدا کردن آدرس های مختلف در سطح شهر به نقشه نیاز داریم، در داخل اینترنت هم خزنده های موتورهای جستجوگر که وظیفه پیدا کردن صفحات اینترنتی جدید و یا اطلاع از تغییراتی که در صفحات قدیمی به وجود اومده رو دارن، از یه فایل به اسم سایت مپ یا نقشه سایت کمک می گیرن. اگه همه صفحات سایت شما در سایت مپ وجود داشته باشه، گوگل بهتر می تونه محتواهای وب سایت شما رو پیدا کنه و اون ها رو ایندکس کنه. این اطلاعات داخل این فایل می تونه شامل گزینه های منو اصلی سایت و لینک های موجود باشه.

یکی از مهم ترین گام هایی که باید برای بهینه سازی محتوا و ارتقای سئو سایت بردارین، ثبت نقشه سایت در موتور جستجوگر گوگل هست. گوگل با دیدن سایت مپ یه سایت بهتر می تونه موضوع اصلی سایت رو درک کنه و همین موضوع به سئو سایت کمک زیادی می کنه. نقشه سایت یه نسخه نشونه گذاری شده از سایت شما هست که نوعی فایل XML هست که شامل آدرس همه صفحات، میزان با اهمیت بودن اون ها، لینک های سایت و آخرین زمان بروزرسانی سایت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نقشه سایت چیست؟ اطلاعاتی در مورد نقشه سایت(Sitemap) یا سایت مپ به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل نیاز به سایت مپ بپردازیم و انواع نقشه سایت رو به شما معرفی کنیم تا با این سایت مپ ها آشنایی داشته باشین.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

اگه در حوزه طراحی سایت یا سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نقشه سایت(Sitemap) یا سایت مپ شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که نقشه سایت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نقشه سایت لیستی از صفحاتی هست که به همدیگه متصل شدن و برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت دستورهایی رو ارائه میدن. در اصل نقشه سایت مدلی از محتوای سایت هست که برای کمک به موتورهای جستجو و کاربران به وجود میاد. همچنین لازم به ذکر هست که این نقشه امکان شناسایی صفحات مهم سایت رو به گوگل میده. هدف از ساخت سایت نمایش محتوای اون به مخاطب هست و زمانی میشه به اون رسید که قبل از مخاطب این محتوا برای گوگل قابل خوندن باشه.

مقاله پیشنهادی: پیج رنک گوگل چیست و چگونه آن را بهبود دهیم؟

جالب اینجاست که بدونین نقشه سایت یا Sitemap نوعی فایل متنی هست که شامل همه آدرس های موجود در وبسایت میشه. وجود نقشه سایت باعث میشه تا ربات های خزنده گوگل سایت شما رو بهتر شناسایی کنند و از ایجاد تغییرات در صفحات قدیمی و یا اضافی کردن صفحات جدید باخبر بشن. سایت مپ به شما این امکان رو میده تا یه فایل متنی در بین سایر فایل های دیگه در حساب خودتون به وجود بیارین تا موتورهای جستجو از همه صفحات موجود در سایت شما مطلع بشن. به عبارت دیگه، اطلاعات جزئی در مورد محتوا سایت شما رو برای موتورهای جستجو مثل گوگل فراهم می کنند تا رتبه بگیرن.

دلایل نیاز به سایت مپ چیست؟

دلایل نیاز به سایت مپ چیست؟

همونطور که گفتیم، نقشه سایت لیستی از صفحاتی هست که به همدیگه متصل شدن و برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت دستورهایی رو ارائه میدن. بهتره بدونین گوگل با دیدن سایت مپ، می تونه سایت شما رو بهتر شناسایی کنه و بهش ارزش بده. نقشه سایت از اهمیت زیادی برخوردار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل نیاز به سایت مپ بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟

• یکی از دلایل نیاز به سایت مپ این هست که وبسایت جدید با صفحات جدیدی دارین که هنوز به خوبی به اون ها لینک داده نشده. می دونین که ربات های گوگل و سایر خزنده های وب، لینک ها رو دنبال می کنند و از صفحه ای به صفحه دیگه میرن. به این ترتیب، اگه سایت شما لینکی نداشته باشه، ممکنه صفحات شما رو پیدا نکنند و در نتایج جستجوی گوگل نشون داده نشن.

• یکی دیگه از دلایل نیاز به سایت مپ این هست که سایت شما واقعا بزرگ هست و ممکنه خزنده های گوگل از خزیدن در بعضی از صفحات به روز شده شما غافل بشن.

• یکی دیگه از دلایل نیاز به سایت مپ این هست که در سایت خودشون از URL های داینامیک برای محتوای خودتون استفاده می کنین و نیاز دارین تا با ثبت نقشه سایت در گوگل این آدرس ها رو بهبود بدین و ترافیک سایت خودتون رو بالا ببرین.

• یکی دیگه از دلایل نیاز به سایت مگ این هست که محتوای آرشیو شده سایتتون به خوبی در صفحات فعال، لینک نشدن و می خواهین با استفاده از نقشه سایت به این صفحات خودتون لینک بدین تا گوگل رتبه صفحات سایت شما رو بالا ببره و کاربران زیادی به سمت سایت خودتون جذب کنین.

• یکی دیگه از دلایل نیاز به سایت مگ این هست که اگه تشخیص و شناسایی صفحات سایت شما خیلی سخته و یا دارای محتوای غیرمتنی سنگین مثل فلش هست. بنابراین، شما می تونین با ثبت سایت مپ در سایت خودتون این مشکلات رو برطرف کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نقشه سایت چیست؟ اطلاعاتی در مورد نقشه سایت(Sitemap) یا سایت مپ به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل نیاز به سایت مپ بپردازیم و انواع نقشه سایت رو به شما معرفی کنیم تا با این سایت مپ ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، نقشه سایت لیستی از صفحاتی هست که به همدیگه متصل شدن و برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت دستورهایی رو ارائه میدن. در اصل نقشه سایت مدلی از محتوای سایت هست که برای کمک به موتورهای جستجو و کاربران به وجود میاد.

نظرات: