نیچ مارکتینگ یا Nich Marketing؛ استراتژی کارآمد و موثر برای کسب و کارهای کوچک! در مبحث مارکتینگ احتمالا اصطلاح نیچ مارکتینگ به گوشتون خورده، ولی آیا مفهوم اون رو می دونین؟ با مزایای Nich Marketing آشنا هستین؟ اصلا می دونین نیچ مارکتنیگ چیست؟ چجوری یه نیچ تعریف کنیم؟ راهبردهای نیچ مارکتینگ چیست؟ هدف اصلی نیچ مارکتینگ چی می تونه باشه؟ با روش های انتخاب نیچ مارکتینگ آشنایی دارین؟ به نظر شما، کدوم کسب و کارها از بازاریابی نیچ استفاده می کنند؟

در دنیای فعلی که رقابت زیادی در بین کسب و کارها وجود داره، برای اینکه بشه جایگاه خود رو در بازار به عنوان یه برند معتبر پیدا کرد، لازمه تا با استراتژی های بازاریابی به خوبی آشنا بود. نیچ مارکتینگ یا بازاریابی تخصصی یکی از این استراتژی هاست. نیچ مارکتینگ می تونه به شما کمک کنه تا بازار هدف و مخاطبان خود رو به نوعی انتخاب کنین که بهترین تاثیر رو بر روی کسب و کار شما داشته باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث سفارش تولید محتوا، اطلاعاتی در مورد نیچ مارکتینگ یا Nich Marketing به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای نیچ مارکتینگ بپردازیم و هدف استراتژی نیچ در بازاریابی رو مورد بررسی قرار بدیم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

اگه در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نیچ مارکتینگ یا Nich Marketing رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما پیش اومده باشه که نیچ مارکتینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نیچ مارکتینگ یه بخش متمرکز و هدف گیری شده از بازار کلی هست که در اون محصولات و خدمات مخصوص به فروش میرسن. این فعالیت با پاسخگویی به نیازهای خاص مردم که ارائه دهنده های کلی نمی تونن اون ها رو پاسخ بدن انجام میشه و از این طریق کسب و کارها، نیچ مارکتینگ ها رو به عنوان راهی برای ساخت وفاداری و سودآوری از طریق گروهی متمرکز از مخاطبان دنبال می کنند.

جالب اینجاست که بدونین نیج مارکتینگ به معنی بخش کوچیک و ویژه ای از بازار هست که محصولات و خدمات تولید شده رو به برآوردن نیازهای مشتریان اون بخش متمرکز می کنیم. معمولا در هر بازار بخش های کوچیکی وجود داره که شرکت های بزرگ یا این بخش ها رو ندیدن، یا نخواستن محصول مناسبی برای اون ها ارائه کنند. این بخش ها با اسم گوشه های دنج بازار، کنج بازار یا نیچ مارکت شناخته میشن. این نوع مارکتینگ، یه گروه و نیاز خاصی رو که دارن مشخص کرده و این نیاز رو برطرف می کنه. به عنوان مثال، شاید یه شرکت تولیدکننده پوشاک، تصمیم بگیره محصولات خودش رو فقط برای دارنده های کودک زیر 5 سال تولید کنه.

مقاله پیشنهادی: 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود

نیچ مارکتینگ چه مزایایی به همراه دارد؟

نیچ مارکتینگ چه مزایایی به همراه دارد؟

همونطور که گفتیم، نیچ مارکت یا همون گوشه بازار بخشی از بازار هدف بزرگتر هست که خواسته ها و ترجیحات خاص خودش رو داره. خواسته های منحصر به فردی که در Nich Market ها وجود داره که ارائه دهنده های اصلی یه محصول یا خدمت به اون توجهی نمی کنند. پس نیچ مارکت مکان خوبی برای ایجاد مشتریان وفادار و درآمد برای شما هست. چون اون ها مخاطبانی هستن که نادیده گرفته شدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای نیچ مارکتینگ بپردازیم.

  • یکی از مزایای نیچ مارکتینگ، این هست که در استراتژی Nich Marketing بازاریابان به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارن، چون باید کالاهای محدودی تولید کنند.
  • خطرات کمتر هم یکی دیگه از مزایای نیچ مارکتینگ هست. از اونجایی که فعالیت در بخش کوچیکی از بازار انجام میشه، خطر کمتری کسب و کار ما رو تهدید می کنه.
  • یکی دیگه از مزایای نیچ مارکتینگ این هست که بازاریابان Nich Marketing به دلیل سروکار داشتن با یه محصول خاص برای بخش کوچیکی از بازار، معمولا با فضای رقابتی کمتری روبرو هستن.
  • در استراتژی نیچ مارکتینگ، بازاریابان گروه مشتری هدف رو به خوبی می شناسن و قادر میشن نیازهای اون ها رو بهتر از سایر بنگاه های عرضه محصولات، برآورده کنند. بنابراین، سود بیشتری در انتظار اون ها میشه.
  • یکی دیگه از مزایای نیچ مارکتینگ این هست که در این استراتژی بازاریابی ممکنه مشتریان به تکرار خریدهای خودشون ادامه بدن یا برند شما رو به سایر افراد توصیه کنند.

مقاله پیشنهادی: تقویم محتوا چیست؟

کدام کسب و کارها از بازاریابی نیج استفاده می کنند؟

کدام کسب و کارها از بازاریابی نیج استفاده می کنند؟

بازاریابی نیچ رو میشه تقریبا در بدنه هر کسب و کاری جای داد، مگه اینکه یه کسب و کار بسیار گسترده و با طیف وسیعی از محصولات داشته باشین. حتی در این صورت هم می تونین مشتریان خودتون رو به گروه هایی با ویژگی های مشترک دسته بندی کرده و برای هر دسته به صورت مجزا از بازاریابی نیج بهره ببرین. نکته اصلی این هست که مشتریان خودمون رو بشناسیم. معمولا کمتر کسب و کاری رو میشه پیدا کرد که بتونه مدعی بشه همه اقشار جامعه می تونن مشتری وی باشن. حتی یه سازمان بیمه که در واقع به همه اقشار جامعه خدمت رسانی می کنه، باید ببینه در مرحله اول چه افرادی برای بیمه کردن اعضای خونواده تصمیم گیری می کنه.

هدف نیچ مارکتینگ چیست؟

در این استراتژی هدف این هست که نیازهای قشر خاصی از جامعه رو به عنوان هدف تولید خود در نظر بگیرین تا به این صورت علاوه بر کسب رضایت مشتریان، بازاری همیشگی و مشتریانی وفادار برای محصولات خود داشته باشین. بنابراین، در نیچ مارکتینگ صرفا گوشه ای از بازار رو برای فعالیت خود در نظر می گیرین که احتمال حضور رقبا در اونجا کمتر و احتمال موفقیت و کسب سود بیشتر هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نیچ مارکتینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد نیچ مارکتینگ یا Nich Marketing به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای نیچ مارکتینگ بپردازیم و هدف استراتژی نیچ در بازاریابی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، نیچ مارکتینگ یه بخش متمرکز و هدف گیری شده از بازار کلی هست که در اون محصولات و خدمات مخصوص به فروش میرسن. همچنین نیج مارکتینگ به معنی بخش کوچیک و ویژه ای از بازار هست که محصولات و خدمات تولید شده رو به برآوردن نیازهای مشتریان اون بخش متمرکز می کنیم.

نظرات: