همه مون میدونیم که امروزه کسب و کارای اینترنتی گسترش پیدا کردن و بازار رقابت داغه، بالطبع این رقابت نیاز به تولید محتوای حرفه ای رو طلب میکنه تا جذب مخاطب و افزایش فروش داشته باشیم. یعنی هرچی به اصول بازاریابی و تولید محتوای حرفه ای آگاهتر باشیم، شانس موفقیت بیشتری داریم. پس باید بدونیم که چگونه محتوایی بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟

ارائه یک محتوای ارزشمند و با کیفیت اهمیت بسزایی داره، اما محتوا باید طوری باشه که بتونه نظر مخاطب رو جلب کنه. پس اول از همه یه دید کلی برای جذب مخاطب به شما ارائه می‌کنیم. 

به هیچ وجه نباید فرصت اول رو برای جلب توجه مخاطب از دست بدیم. همیشه به یاد داشته باشید محتوای شما به اندازه طراحی و زیبایی سایت شما اهمیت داره، چون این محتوای شماست که موتورهای جستجو رو به سمت مطلبتون هدایت و بازدید صفحه تون رو افزایش میده. اگه میخوایین یه محتوای حرفه ای با بازدید بالا داشته باشید، توصیه میکنیم این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین.

ممکن است برایتان مفید باشد: نکات مهمی که در هر محتوایی باید رعایت شود

محتوایی بنویسید که مردم واقعا بخواهند بخوانند:

محتوایی بنویسید که مردم واقعا بخواهند بخوانند

در ادامه قصد داریم اصول درست محتوا نویسی را با هم یاد بگیریم، طوریکه محتوای ما واقعا ارزشمند باشه و مخاطب رو جذب کنه. ابتدا از ویژگی های یک عنوان خوب شروع میکنیم. چگونگی ترند بودن مطلب برای دیده شدن بیشتر رو بررسی میکنیم، در مورد ارزش ساختار یک متن خوب هم بحث خواهیم کرد.

در ادامه هدفگذاری برای تولید محتوا، سازگاری با مخاطب، سئو سایت، چگونگی قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، هوشمندی و قدرت ایده پردازیمون و نحوه تولید و ویرایش محتوا رو شرح میدیم. و در انتهای مطلب به قالب بندی و چشم انداز درست از مسیر مخاطب اشاره خواهیم کرد.

• انتخاب عنوان جذاب:

اولین مسئله اینه که حتما به عناوین و تیترهای محتوایی که می‌نویسین دقت کنین، عنوان و تیتر شما دقیقا باید مانند جلد کتاب جذاب باشه و مخاطبتون رو به خواندن مطلب تشویق کنه. در غیر این صورت حتی اگر محتوای عالی داشته باشین ارزش مقاله خودتون رو از دست میدین و خواننده از صرف وقت در مقاله شما منصرف میشه.

مقاله پیشنهادی: تقویم محتوا چیست؟

این عنوان محتوای شماست که خواننده رو جذب میکنه. پس هوشمندانه با قدرت خلاقیت و ایده پردازی خودتون چیزی رو ارائه بدین که مخاطب دنبالش میگرده و بهش نیاز داره. تیتر انتخابی شما باید مطابق محتوای متن ارائه شده تون باشه، استفاده از کلمات کلیدی رو هم در تیتر بندی فراموش نکنین. یادتون باشه عناوین رو اونقدر کوتاه ننویسین که مخاطب متوجه نشه قراره چه اطلاعاتی کسب کنه، اونقدر هم مستقیم نباشه که کل موضوع همون ابتدا لو بره، کسالت بار و خسته کننده هم نباشه و مخاطب رو وادار به خواندن ادامه مطلب کنه. حواستون باشه که از مطالب کلیشه ای دوری کنید. 

• ترند بودن مطلب:

به نیاز مخاطب متناسب با زمان توجه کنین. میتونین متن و پست هایی که ترند هستن رو در نظر بگیرین، یعنی موضوعاتی که بیشتر خونده و مرور میشن و افراد دوست دارن بشنون، یا چه مطلبی در اون بازه زمانی بازدید بیشتری داره. در واقع خودتون رو جای مخاطبی بذارین که قراره متن شمارو بخونه. ببنید الان انتخابتون از دید مخاطب چی هست، در مورد همون موضوع اطلاعات کافی بدید و محتوا نویسی کنید. 

اصول و قوانین نوشتن محتوای حرفه ای:

• ارزش متن:

مورد بعدی اینه که مطلب شما باید ارزشمند باشه و اطلاعات مفیدی ارائه بده. یعنی صرفا برای معرفی محصول و تصمیم خواننده جهت خرید، مطلب رو ننوشته باشین. از مطالب سرگرم کننده، آموزنده و انگیزشی داخل محتواتون استفاده کنین تا مخاطب جذب مطلبتون بشه و بدونه چه از شما خرید کنه و چه نکنه، وقتش برای شما ارزشمند بوده و نهایتا اطلاعات مفیدی بدست آورده. این کار باعث میشه حتی اگه الان تقاضایی از شما صورت نگیره، مخاطب ترغیب بشه تا دوباره به صفحه اجتماعی، سایت یا هر پلتفرمی که شما استفاده میکنید برگرده و بررسیش کنه وتعامل شما بالا میره.

ابتدا به چیزهای ضروری اشاره کنین و در ادامه توضیحات لازم رو بدین. حتی میتونید بعضی کلمات رو برای راهنمایی مخاطب برجسته کنین. 

• ساختار متن:

محتوا باید یک مقدمه، یک بدنه اصلی و یک پایان یا نتیجه گیری داشته باشد. اما همه اینها باید ساختار یافته و بهم پیوسته باشن و همدیگر رو در مسیر هدف اصلی پوشش بدن. از تکرار بپرهیزین و از مطالب کپی شده هرگز استفاده نکنین، همچنین متن شما میتونه طولانی یا کوتاه باشه، اما سعی کنید در اولین پاراگراف محتوای اصلی رو بیان کنین.

شرط اصلی، ارزشمند بودن وکلیشه ای نبودن مطلب شماست. استفاده از قدرت تخیل خودتون هم یک امتیاز مثبت عالی برای شماست.

اصول و قوانین نوشتن محتوای حرفه ای:

اکنون اصول و قوانین یه محتوای حرفه ای برای جذب مخاطب رو بررسی میکنیم:

اصول و قوانین نوشتن محتوای حرفه ای:

• تعیین اهداف محتوا:

قبل از شروع به تولید محتوا باید اهداف خودتون رو هوشمندانه در جهت بازاریابی تخصصی به روش سنتی و با توجه به انتظارات مشتری تعیین کنین. حتی شده هدفتون رو در یک جمله خلاصه برای خودتون بنویسین تا تمرکز کافی داشته باشین. اطلاعات کافی درمورد مطلبی که قراره نوشته بشه بدست بیارین و به درستی ادای مطلب کنین. تحقیقات کافی رو قبل از شروع کار انجام بدین تا به نوشته خودتون اعتبار بدین. چون تمامی مطالبی که ارائه میدین باید در جهت اهداف تعیین شده تون پیش بره و بازدید شما رو بالا ببره. برای خودتون تعیین کنین که میخواین با این محتوا به چه چیزی برسین؟ آیا هدف نوشتن تبلیغ برای شبکه های مجازیه؟ تولید محتوا برای یک سایت حرفه ایه، یا هدف فروش محصول خاصیه؟

• شناخت مخاطب:

مخاطب هدف خودتون رو بشناسین. یعنی باید بدونین که محتوا رو دقیقا قراره برای چه قشری بنویسین و با اونها سازگار باشین و کاملا درک کنید که دنبال چه چیزی هستن. رده سنی مخاطب، جایگاه اجتماعی، اینکه کجا میتونین پیداشون کنین، حدود توان مالیشون، چالش ها و ترس هاشون و حتی طرز فکر و رفتاهاشون رو بررسی کنین، یه روانشناختی مختصر خیلی میتونه کمکتون کنه.

باید خودتون رو به قدری به مخاطبتون نزدیک بدونین که انگار دوست شما هستن، کاملا درکشون کنین. راه حل ترس ها و چالش هاشون رو از قبل داشته باشین و حس اطمینان، امنیت و خدمت رسانی درست رو بهشون منتقل کنین تا مشتاق به برقراری ارتباط با شما باشن و به خوبی منظور شما رو درک کنن. 

حتی میتونین از خودشون سوال کنین چه انتظاراتی ازتون دارن.

• سئو سایت:

تحقیق کنید چه کلید واژه ها یا سوالاتی بیشتر از سمت مخاطب سرچ میشن یا ترند شدن، هدف قرار دادن این کلمات و سوالات کلیدی میتونه تاثیر زیادی در جذب و جستجوی مخاطب داشته باشه. واژه ها رو متناسب با موضوع در متنتون جای بدین تا قدرت کشش و حفظ مخاطبتون رو بالا ببرین. سعی کنید مخاطب رو از طریق کلمات عمیق به تامل وادار کنین. فراموش نکنید برای بهتر دیده شدن سئو سایت رو جدی بگیرید و اصولش رو تک تک رعایت کنید.

• قرار گرفتن در صفحه اول گوگل:

 قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

هرچی محتوا غنی تر و جزئیات و کیفیت مطلب ارائه شده بیشتر باشه، قدرت دامنه شما بیشتر میشه. برای گرفتن رتبه ی بهتر در گوگل یا رسیدن به صفحه اول، محتوای ما با محتوا های موجود در سایت های رقبا مورد مقایسه قرار میگیره. اگه در نتیجه ی این رقابت محتوای ما از نظر الگوریتم ها و معیارهای گوگل بهتر شناخته بشه، مطمئنا در رتبه‌ی بالاتری از بقیه قرار می‌گیره و این میتونه منجر به گرفتن امتیاز بیشتر و رسیدن سریع به صفحه اول هم بشه.

• استفاده از قدرت تخیل و ایده پردازی:

جستجو در سایت های رقیب، کتاب هایی که مطالعه کردین، وبلاگ ها، تحقیق از مقاله های داخلی و خارجی و... هرچیزی که به ایده پردازی شما کمک کنه میتونه محتوای ارزشمندتری ایجاد کنه. باز هم تاکید می‌کنیم که از کپی کردن مطالب بپرهیزد.

استفاده از مدل خوشه ای برای سازمان دهی مطالب هم قابل تامل هست و موجب برقراری ارتباط بهتر با مخاطب میشه، چون درک محتوای شما توسط مخاطب ساده تر میشه.

• سبک تولید محتوا:

تعیین کننده سبک تولید محتوا مخاطبین شما هستن. برای مثال همه مون میدونیم که نمیشه داخل یک سایت تجاری از طنزپردازی و شوخی استفاده کنیم و این اشتباهه. البته زیادی خشک و رسمی بودن هم خوب نیست، سبکتون رو براساس نیاز مخاطب و محتوای رقبا و ایده های خودتون انتخاب کنین. 

درکل برای سبک محتوا قانون مشخصی نداریم، این بستگی به قدرت نویسندگی شما داره. اما سعی کنین در حین رعایت بعضی مسائل مطلبی بنویسین که روی صحبتش با شخص خاصی نباشه و عموم بتونن ازش استفاده کنن. با حفظ اصول سئو یک محتوای موفق بنویسین.

• ویرایش محتوا:

مرور دوباره برای اطمینان از ارائه بهترین محتوا ضروریه. رعایت اصول نگارشی و نداشتن غلط املایی، مرور دوباره برای ویرایش بهتر مطلبی که نوشتین، واضح بودن مطالب و نگاه از دید مخاطب قابل توجه هست. مطمئن بشید که چیزی نوشتین مطابق با هدف مورد نظرتون هست. سعی کنین مطلب رو بعد از یه بازه زمانی معین دوباره بخونین یا از کسی بخواین که مقاله شما رو بخونه و نظرش رو بهتون بگه.

با رعایت اصول ویرایشی میتونین یک محتوای ارزشمند، جذاب و قدرتمند ارائه بدین. محتوای ضعیف با غلط های املایی ارزش کار شما رو از بین میبره.

اگه قراره محصولی برای فروش ارائه بدین، محتوای شما شامل این دو مرحله هم خواهد بود:

•   چشم اندازی از مسیر خرید مخاطب:

چشم اندازی از مسیر خرید مخاطب:

نحوه آگاهی و شناساندن محصول، جلب توجه و جذب مخاطب و در نهایت تصمیم برای خرید کردن چشم اندازی از مسیر خریدار برای شماست. سعی کنید اطلاعاتی که مشتری نیاز داره بهش بدید و اعتمادش رو همون اول جلب کنین. حتی میتونین خدماتی بصورت رایگان ارائه بدین و به اطلاع خریدار برسونین.

محتوایی که تولید میکنین باید تمامی این مراحل رو دربر بگیره و همیشه راه حلی برای هر مرحله از مسیر برای ارائه داشته باشین. 

• قالب مناسب برای هر محتوا:

قالبی برای محتوای خودتون در نظر بگیرین که متناسب با مسیر مخاطب باشه، مثلا در مرحله آگاهی یا تصمیم گیری نیاز به نمایش تمامی ویژگی های محصولات یا تمامی راه حل ها نیست.

 زیاد اغراق و تمجید از محصولتون هم نداشته باشین و از توضیح موارد غیر ضروری بپرهیزین تا مشتری اطمینان خودش رو به شما از دست نده و به محصول ارائه شده شک نکنه. داشتن چک لیستی سریع یا یک پست کفایت میکنه. اما اطلاعات ضروری رو حذف نکنین.

و در نهایت، سخنی با خوانندگان عزیزمان:

رعایت اصول ذکر شده شما را در مسیر تولید یک محتوای عالی و جذاب همراهی میکنه. اما قدرت خلاقیت خودتون رو دست کم نگیرین و هر آنچه نیاز هست بکار ببرین. محتوای قوی که منجر به جذب مخاطب بشه، علاوه بر اصول ذکر شده نیاز به حوصله، ایده پردازی، اطمینان از محصولی که ارائه میدین، صداقت با مخاطب و دادن اطلاعات درست، توجه به نیازهای اصلی خواننده و دید وسیع شما داره.

ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی موارد لازم رو برای تولید یک محتوای خوب بیان کنیم. ویژگی های عنوان خوب، ترند بودن مطلب، ارزش و ساختار یک متن خوب، تعیین هدف از تولید یک محتوا، شناختن مخاطبی که قراره متن ما رو بخونه، سئو سایت، نحوه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، استفاده از خلاقیت و قدرت ایده پردازیتون، سبک تولید و ویرایش محتوا، قالب بندی درست و چشم انداز از مسیر مخاطب رو به اختصار توضیح دادیم.

متشکریم که همراه ما بودین. بسیار برامون ارزشمند و مایه افتخار هست که نظراتتون و مطالبی که از نظرتون مهم هست یا ما فراموش کردیم بهشون اشاره کنیم، باهامون به اشتراک بگذارین و در ادامه این مسیر هم همراهمون باشید

نظرات: