از تاریخچه تولید محتوا چیزی شنیدین؟ می دونین که روند تولید محتوا از گذشته تا الان چه تغییری کرده؟ اولین محتوایی که بشر در راستای اهداف خودش ثبت کرد، متعلق به چه زمانیست؟؟ اگه به موضوع بحث علاقه دارین، تا پایان مقاله با ما همراه باشین.

امروزه محتوا یکی از مهم ترین ابزار رشد و توسعه در کسب و کارهای آنلاین هست. با مراجعه به سایت های مختلف تعداد زیادی از اطلاعات، تصاویر، فیلم و گرافیک مشاهده می کنین که در دسته بندی محتوا قرار می گیرن. در اصل این حجم از اطلاعات عمون محتوا هستن که توسط افراد مختلف تهیه و تولید شدن. احتمالا شما هم مشتاق هستین تا بدونین اولین متن یا عکس جهان متعلق به چه کسی هست؟ یا اینکه چه زمان بشر به فکر تولید و انتشار اطلاعات و به اشتراک گذاری اون ها افتاده؟ شاید کمی غیر قابل تصور باشه که بگیم بشر از اولین روزهای پا گذاری به دنیا به فکر تولید محتوا بود! به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تاریخچه تولید محتوا، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا به شما ارائه کنیم و به بررسی روند تولید محتوا از گذشته تا حال بپردازیم.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: ویژگی های یک محتوای کامل برای کاربر و موتور جستجو

آشنایی با تولید محتوا

آشنایی با تولید محتوا

اگه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تولید محتوا رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که تولید محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوا همین چیزی هست که هر روز باهاش سروکار دارین. کلیپ های خنده دار یا عکس و توضیحات محصول که در شبکه های اجتماعی می بینین، پادکست های صوتی که موقع برگشتن از سر کار در تاکسی گوش می دین، ویدیوهای آموزشی در آپارات یا یوتیوب که نگاه می کنین و در نهایت همین مقاله که الان در حال خوندن هستین، همه محتوا محسوب میشن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر حذف مطالب بی کیفیت بر ترافیک سایت

جالب اینجاست که بدونین به هر چیزی که برای انسان قابل درک هست و در بستر شبکه های دیجیتال یا غیردیجیتال قابل انتشار هست، محتوا گفته میشه. بنابراین، میش گفت که تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان ها. این تعریف خیلی فارسی سخت و دانشگاهی شد. به عبارت ساده تر، تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که انسان ها می تونن درکش کنند و در بستر های مختلف منتشر می کنیم تا به اهدافی مثل کسب درآمد، رسانه سازی و... برسیم. همچنین امروزه تاکد بیشتر سئو بر تولید محتوا با کیفیت هست. تولید محتوای با کیفیت باعث میشه تا رتبه سایت شما افزایش پیدا کنه.

تاریخچه تولید محتوا چیست؟

تاریخچه تولید محتوا چیست؟

الان که اطلاعاتی در مورد تولید محتوا به دست آوردین، نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله تاریخچه تولید محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. این روزها با رونق کسب و کارهای اینترنتی به دلیل محدودیت های کرونایی، شاید گوشمون با مفاهیم جدید زیادی آشنا شده باشه. قطعا یکی از این مفاهیم پرکاربرد، تولید محتوا هست. البته توجه داشته باشین که تولید محتوا مختص این دوران کرونایی نبوده و تاریخچه تولید محتوا به سالیان دور با پیدایش روش های ارتباطی بین بشر بر می گرده که اولش به صورت چند تا آوا و سرودهای بومی بود و با گذر زمان بشر پیشرفت کرد و برای خودش شکل و حرف، کلمه و جملات اختراع کرد.

مقاله پیشنهادی: 10 اشتباه رایج در تولید محتوا

اگه بخواهیم به تاریخچه محتوا اشاره کنیم، باید سراغ انسان های نخستین بریم که با نقاشی کشیدن داخل غارها، به محتوا نویسی از نوع تصویری مشغول بودن. همچنین میشه به سرخ پوست های آمریکا اشاره کرد که با آتیش روشن کردن و تولید دود به محتواسازی دیگه می پرداختن. این نوع محتواسازی و تهیه محتوا در زمان خودش خیلی بی نظیر میرسید. هرچند که ممکنه بود اشتباهاتی مثل اشتباه رد و بدل شدن پیام بین افراد هم ممکن بود اتفاق بیفته. ولی به هر حال در نوع خودش محتوا محسوب میشد. همچنین برای اشاره کردن به تاریخچه تولید محتوا می تونیم به زمانی که این کار به کسب درآمد باعث شد یعنی سال 1895 برگردیم.

روند تولید محتوا از گذشته تا حال

روند تولید محتوا از گذشته تا حال

درسته که تولید محتوا می تونه به عنوان یه شغل و یه حرفه تخصصی برای بعضی از افراد به عنوان یه منبع درآمد به حساب بیاد، ولی بیشتر ما در طول روز بارها بدون اینکه متوجه بشیم در حال تولید محتوا هستیم، به این ترتیب تولید محتوا برخلاف چیزی که در ذهن شما به عنوان یه بازاریابی دیجیتالی شناخته میشه، گستردگی زیاد داره و در زندگی روزمره همه ما به کار میره. در ادامه روند تولید محتوا از گذشته تا حال رو بررسی می کنیم.

• ابتدای فرایند تولید محتوا به زمان غارنشینی انسان های اولیه بر می گرده. اون ها ابزار و اشیا خاصی نداشتن و با استفاده از زغال روی دیوار غارها نقاشی یا تصاویری رو رسم می کردن که پیامی رو انتقال می داد. اگه به دیوار برخی غارهای قدیمی نگاه کنین این تصاویر رو مشاهده می کنین

• بعد از نقاشی دیوار غارها، انسان ها برای خودشون زبان گفتگو ابداع کردن و سعی کردن تا با استفاده از روشی با هم صحبت کنند و پیام انتقال بدن. 

• سپس صنعت چاپ و روزنامه نگاری اختراع شد و افراد تونستن پیام ها و اخبار رو روی صفحات کاغذی چاپ کنند و اون ها رو منتشر کنند.

• بعد از مدتی رادیو و ابزار آلات پخش صوتی ساخته شدن و اخبار و پیام ها به صورت صوتی به سایر افراد انتقال پیدا می کرد.

• سپس ماهواره ها و رسانه های فراگیر شکل گرفتن و تخول عظیمی در حوزه تولید محتوا و انتقال پیام به مخاطب به وجود اومد.

• بعد از گذشت مدت زیادی تولید محتوا به عنوان شغل تخصصی معرفی شد و امروزه افراد زیادی با استفاده از این روش درآمد به دست میارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تاریخچه تولید محتوا، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا به شما ارائه کنیم و به بررسی روند تولید محتوا از گذشته تا حال بپردازیم. همونطور که گفتیم، به هر چیزی که برای انسان قابل درک هست و در بستر شبکه های دیجیتال یا غیردیجیتال قابل انتشار هست، محتوا گفته میشه. بنابراین، میش گفت که تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان ها. بهتره بدونین تولید محتوا از زمان انسان های اولیه که غارنشین بودن وجود داشت و روز به روز روش های مختلفی ابداع شد که در نهایت تولید محتوا به عنوان شغل تخصصی معرفی شد.

نظرات: