آشنایی با گوگل برت (Google BERT)؛ هدف از توسعه این الگوریتم چیست؟ آیا چیزی درباره الگوریتم گوگل برت شنیدین؟ اصلا می دونین الگوریتم گوگل برت چیست؟ بهتره بدونین موتور جستجوی گوگل هر ساله الگوریتم ها و آپدیت هایی رو می سازه و اون ها رو یکی بعد از دیگری معرفی می کنه. بعضی وقت ها یکی دو تا از این الگوریتم ها حسابی گل می کنند و اسمشون به سر زبون ها می افته. در سال 2019 الگوریتم گوگل برت یا Google BERT از اون الگوریتم هایی بود که حسابی سر و صدا راه انداخت و تونست محبوبیت زیادی به دست بیاره. این الگوریتم مزایا و کاربردهای زیادی به همراه داره.

حتی با یبار جستجو در سیستم جستجوی گوگل میشه به خوبی فهمید که چه فرایند پیچیده و البته کارآمدی در پس زمینه روند جستجوها قرار داره. گوگل همیشه الگوریتم هایی رو در راستای بهینه سازی فرایند جستجو معرفی کرده تا کاربران به راحتی و در کمترین زمام ممکن بتونن به نتایج مورد نظر خود دسترسی داشته باشن. یکی از این روش ها هم الگوریتم گوگل برت هست که تونست کارایی خودش رو ثابت کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آشنایی با گوگل برت، اطلاعاتی در مورد الگوریتم گوگل برت یا Google BERT به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات الگوریتم BERT بر نتایج جستجو بپردازیم و عملکرد الگوریتم گوگل برت رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم Mobile First Index چیست؟

الگوریتم گوگل برت چیست؟

الگوریتم گوگل برت چیست؟

الگوریتم گوگل برت یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل هست که برای درک بهتر جستجوهای گوگل به وجود اومده. گوگل تایید کرده که الگوریتم BERT رو به این دلیل توسعه داده که از جستجوهایی که کاربران انجام میدن، درک بهتری رو بتونه به دست بیاره.

جالب اینجاست که بدونین کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representation From Transformers هست که در فارسی معنی اون اعمال کدگذاری دوطرفه برای مبدل هاست. اصلا نگران اسم ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشین. کارایی این الگوریتم جذاب گوگل می تونه این موضوع رو برای شما خیلی شیرین تر از چیزی که تصور می کنین کنه. الگوریتم گوگل برت در اصل مثل یه شبکه عصبی هست که بر پایه تکنیک های زبان محاوره ای هست که انسان ها به طور طبیعی ازش استفاده می کنند قرار گرفته. زمانی که انگلیسی غیر رسمی برای جستجو استفاده میشه، این الگوریتم می تونه کمک کنه تا مفهوم جستجوها توسط گوگل شناسایی بشه و در نتیجه نتایج مرتبط تری برای کاربر نشون داده بشه.

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد الگوریتم پاندا و نحوه رفع جریمه گوگل پاندا

تاثیرات الگوریتم BERT بر نتایج جستجو

تاثیرات الگوریتم BERT بر نتایج جستجو

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله تاثیرات الگوریتم BERT بر نتایج جستجو رو مورد بررسی قرار بدیم. الگوریتم BERT با تمرکز بیشتری که بر روی کوئری های طولانی و محاوره ای داره، مرتبط ترین واژه ها رو به نسبت یه جستجو ارائه می کنه و این یعنی توسنته خواسته شخص رو تشخیص بده. فکر کردن به این ماجرا شاید کمی ساده به نظر برسه، ولی لازم هست بگیم که الگوریتم ها تا رسیدن به شناخت مغز انسان راه خیلی طولانی و درازی رو پیش رو دارن تا به خواسته های خودشون برسن.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چگونه سایت را جریمه می کند؟

قبل از آپدیت و به روزرسانی الگوریتم گوگل برت یا Google BERT، موتور جستجوی گوگل عبارت زیادی رو به جای توصیفی از شدت محسوب می کرد. همین موضوع هم باعث میشد تا نتایج بی ربط داشته باشه. ولی با ظهور و پیدایش الگوریتم گوگل برت هر عبارتی معنی واقعی خودش رو بر پایه کل واژه موجود به دست میاورد. به عبارت دیگه، جستجوی متنی یکی از بهترین ابزارها برای رتبه بندی سایت هاست که گوگل BERT اون رو دقیق تر انجام میده و باعث میشه تا نتایج جستجو با عبارتی که کاربر وارد کرده شباهت بیشتری داشته باشه. در استفاده از تکنیک های سئو داخلی باید این الگوریتم رو هم در نظر گرفته باشین.

عملکرد الگوریتم گوگل برت چگونه است؟

عملکرد الگوریتم گوگل برت چگونه است؟

الگوریتم گوگل برت در اصل تکنیکی هست که میشه جستجوهایی که توسط کاربران انجام میشه رو با هر ترتیبی در کلمات و به هر شیوه نوشتنی که باشه تشخیص بدین و به گوگل کمک کنه تا منظور کاربر رو بیش از پیش متوجه بشه. در حالی ه در گذشته موتورهای جستجو فقط قارد به شناسایی مفهوم جملاتی که از قواعد درست برای نوشتن اون ها استفاده شده بودن. الگوریتم BERT به مدل زبانی این اجازه رو میده تا مفهوم کلمه رو بر اساس کلمه هایی که قبل از اون و بعد از اون اومدن فرا بگیره.

در زبان فارسی کلمه شیر چندین معنی داره و جستجوی اون در گوگل می تونه با ابهاماتی برای این موتور جستجو همراه باشه. زمانی که منظور کاربر شیرآب هست ولی فقط کلمه شیررو جستجو کرده باشه ممکنه که گوگل شیرخوراکی و یا حتی شییر حیوان رو به عنوان نتیجه برای شما بیاره، ولی زمانی که از کلمات پس و پیش برای این جستجو استفاده کنین، به احتمال زیاد گوگل منظور شما رو می فهمه و این به لطف الگوریتم BERT هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آشنایی با گوگل برت، اطلاعاتی در مورد الگوریتم گوگل برت یا Google BERT به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات الگوریتم BERT بر نتایج جستجو بپردازیم و عملکرد الگوریتم گوگل برت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم گوگل برت یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل هست که برای درک بهتر جستجوهای گوگل به وجود اومده. گوگل تایید کرده که الگوریتم BERT رو به این دلیل توسعه داده که از جستجوهایی که کاربران انجام میدن، درک بهتری رو بتونه به دست بیاره.

نظرات: