آموزش محتوانویسی برای سایت های خبری؛ تولید محتوای خبری جذاب و اصولی! محتوای خبری چجور محتوایی هست؟ چجوری میشه اینگونه محتوا رو تولید کرد و فرایند تولید این محتوا به چه صورت هست؟ برای تولید محتوای خبری باید از چه موضوعاتی استفاده کرد؟ شاید خیلی از این گونه سوالات در ذهن شما باشه. چون بعضی وقت ها لازمه تا سفارش تولید محتوا خبری بدید یا محتواهای شما جنبه خبری داشته باشن.

تولید محتوای سایت خبری کاملا متفاوت با سایر سایت هاست، البته اصول اصلی اون تفاوت زیادی نداره. در سایت خبری لازم هست که ما بدونیم باید محتوای خبری که تولید می کنیم به گونه ای باشه که توجه علاقه مندان به خبر رو به خودش جلب کنند. وقتی به سایتتون مراجعه می کنند تصور این رو داشته باشن که به یه مرجع رسمی و بزرگ خبری وارد شدن که میشه از صحت اخبار اون اطمینان بیشتری پیدا کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آموزش محتوانویسی برای سایت های خبری، اطلاعاتی در مورد تولید محتوای خبری به شما ارائه کنیم و به بررسی اصول تولید محتوای سایت خبری بپردازیم و متن محتوای خبری رو مورد بررسی قرار بدیم.

محتوای خبری چیست؟

محتوای خبری چیست؟

اگه در حوزه تولید محتوا فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم محتوای خبری رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که محتوای خبری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوای خبری همونطور که از اسمش معلومه، نوعی از انواع محتواست که برای مخاطبان جنبه خبری و اطلاع رسانی داره. محل انتشار اینجور محتواها روزنامه های کثیرالانتشار و سایت ها هستن. با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت، بیشتر افراد ترجیح میدن از طریق اینترنت و سایت ها اخبار مهم رو دنبال کنند.

جالب اینجاست که بدونین محتوای خبری معمولا دارای جزئیات خیلی جذابی هست که دنبال کردن اون برای کاربران لذت بخش میشه. البته در صورتی که نویسنده سئوکار با توضیح انواع محتوا و نحوه نوشتن اون ها آشنایی داشته باشه و بتونه با رعایت نکات مهم محتوای خبری تولید کنه. البته تولید این محتوا اصلا کار سختی نیست، ولی باید در چارچوب مشخصی نوشته بشه تا تاثیرگذار باشه. به همین منظور شما باید به اصول مهمی که باید در خبرنویسی رعایت کنین، تسلط کافی داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: ویژگی های یک محتوای کامل برای کاربر و موتور جستجو چیست؟

منظور از تولید محتوای خبری چیست؟

خبر گزارشی از یه اتفاق هست که ارزش اطلاع رسانی داشته باشه و اطلاعات مفیدی رو درباره یه اتفاق خاص به مخاطب بده. همه ما حداقل یبار در مورد یه خبر در گوگل سرچی انجام دادیم و به دنبال سایت معتبری برای خوندن اون موضوع گشتیم. تولید محتوای خبری یعنی نوشتن اخبار روز و اطلاعاتی که در ساعت های گذشته و حتی دقایق قبل رخ داده. تولید محتوای خبری، اساس کار سایت های خبری هست. یه سایت خبری باید بتونه به سرعت همه اخبار مهم روز رو پوشش بده و بعضی وقت ها به تحلیل و بررسی اون ها بپردازه. سایت خبری یکی از سایت های پربازدید هست.

اصول تولید محتوای سایت خبری کدامند؟

اصول تولید محتوای سایت خبری کدامند؟

تولید محتوای سایت خبری کاملا متفاوت با سایر سایت هاست، البته اصول اصلی اون تفاوت زیادی نداره. در سایت خبری لازم هست که ما بدونیم باید محتوای خبری که تولید می کنیم، جوری باشه که توجه علاقه مندان به خبر رو به خودش جلب کنه. شما در زمان تولید محتوای سایت خبری باید به اصول و نکات مهمی توجه داشته باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی اصول تولید محتوای سایت خبری بپردازیم.

  • صحت محتوای خبر

یکی از اصول تولید محتوای سایت خبری، درست بودن و صحت محتوای خبر هست. دادن اطلاعات درست به مخاطبان از وظایف مهم رسانه های خبری هست و اطمینان از درستی مطالب از ضروریات حرفه خبرنویسی هست. باید رویداد همونطور که هست ارائه بشه، نه اونجوری که خبرنگار دوست داره اتفاق افتاده باشه. انتشار محتوای خبری غلط درباره افراد حقیقی یا حقوقی، خبرنگار و موسسه خبری رو با مشکلات قانونی روبرو می کنه.

  • روشنی خبر

یکی دیگه از اصول تولید محتوای سایت خبری، روشن و واضح بودن خبر هست. اگه اطلاعات با زبان ساده، رسا و روشن بیان نشه، در جلب مخاطب موفق نمیشه و قابل درک نیست. به کاربران اصطلاحات پزشکی، فنی و حقوقی باید جوری باشه که برای همه قابل فهم و درک باشه. با اینکه زمان یکی از عوامل پرفشار در کار تولید محتوای خبری هست، ولی این عامل نباید مانع تهیه خبر صحیح و صریح باشه.

  • داشتن مهارت کافی

داشتن مهارت کافی هم یکی دیگه از اصول تولید محتوای سایت خبری هست. به عبارن دیگه، برای تولید محتوای خبری، نویسنده باید مهارت کافی داشته باشه، چون تولید این نوع محتوا با سایر محتواها مثل توضیح محصول، محتوای همیشه سبز، رپورتاژ و.... فرق داره. جامعیت محتوا و استفاده از همه مواردی مثل پرسش های متدوال در اون یکی از مهارت هایی هست که نویسنده برای خبرنویسی باید در اون لحاظ کنه.

  • به روز بودن

یکی دیگه از اصول تولید محتوای سایت خبری، بروز بودن هست. چون مردم به دنبال خبرهای دست اول می گردن، نه اخبار قدیمی. اخبار قدیمی مثل مهره های سوخته ای هستن که دیگه کاربردی ندارن و استفاده از اون ها به افزایش بازدید سایت شما کمکی نمی کنه. یه خبرنویس باید در وحله اول به دنبال اطلاعات دست اول و بروزی باشه که برای مردم جدید و قابل توجه هست. بازه زمانی که یه خبر بتونه به بازدید سایت شما کمک کنه، حدود 4 ساعت بعد از اون اتفاق هست.

متن محتوای خبری باید چگونه باشد؟

متن محتوای خبری باید چگونه باشد؟

توجه داشته باشین که قسمت اصلی خبر، متن اون خبر هست که بعد از تیتر میاد و خبر اصلی در اون به شیوه های مختلف نوشته میشه. بعضی وقت ها خبر از چند کلمه تشکیل میشه. یه نوشته خوب و قابل درک باید وحدت داشته باشه، یعنی متن نباید از موضوع اصلی منحرف بشه. بعضی وقت ها ناچارا به تکرار یه جمله در متن هستیم، این کار رو باید با استفاده از شیوه های مختلف مثل کلمات ربط دهنده و واژه های هماهنگ کننده طوری تنظیم کرد که تکرار جملات یا کلمات، زیابیی متن اصلی رو از بین نبره.

تیتر محتوا خبری باید چگونه باشد؟

تیتر هم اصلی ترین قسمت یه خبر محسوب میشه. تیتر، جمله یا عبارتی هست که پیام خبری یا گزارش رو به طور خلاصه و فشرده و به منظور تحریک کردن خواننده به خوندن لید و متن بیان می کنه. هر مخاطب قبل از هر چیزی با نگاه به تیترها تصمیم به خوندن خبر می گیره و یا از مطالعه اون صرف نظر می کنه. تیتر به خبر هویت و اعتبار میده و در زمان خیلی کم این امکان رو به خوننده میده که کل خبر رو درک کنه. تیتر دارای ویژگی و قواعد خاصی هست. همچنین تیتر ضمن کمک به زیبایی صفحه و ترغیب خواننده به خوندن محتوای خبری، پیام خبری رو به طور خلاصه بیان می کنه.

بیشتر بخوانید: 10 اشتباه رایج در تولید محتوا

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آموزش محتوانویسی برای سایت های خبری، اطلاعاتی در مورد تولید محتوای خبری به شما ارائه کنیم و به بررسی اصول تولید محتوای سایت خبری بپردازیم و متن محتوای خبری رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تولید محتوای خبری حساسیت های خاص خودش رو داره. با وجود اینکه تولید چنین محتواهایی سخت یا پیچیده نیستن، ولی باید به موارد مهم دقت داشت تا کیفیت محتوا حفظ بشه. شما می تونین با توجه به آموزش های گفته شده در این بخش، یه محتوای جذاب، سئو شده و خبری تولید کنین.

نظرات: