5 روش بهبود تجربه کاربری سایت؛ دوست دارین با این روش ها آشنا بشین؟ اصلا می دونین تجربه کاربری یا UX چیست و چه اهمیتی در طراحی سایت و کسب و کارهای اینترنتی داره؟ چجوری میشه تجربه کاربری سایت رو بهبود داد؟ به نظر شما چرا باید به تجربه کاربری اهمیت داد؟ مزایای بهبود تجربه کاربری چی می تونه باشه؟ اجزای تجربه کاربری یا UX کدامند؟ بهبود تجربه کاربری چه تاثیر بر سئو سایت می ذاره؟

بین تجربه کاربری سایت و تبدیلاتی که از اون ایجاد می کنین، رابطه خیلی نزدیکی وجود داره. دسترسی به سایت تنها قدم اول هست. بعد از اولین قدم شما باید یه تجربه کاربری خوب رو ایجاد کنین تا بازدیدکننده های شما تمایل داشته باشن مدت زمان بیشتری رو در سایت شما سپری کنند. ولی چجوری میشه اطمینان حاصل کرد که تجربه کاربری سایت شما مطابق با انتظارات بازدیدکننده های شما هست؟ به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله 5 روش بهبود تجربه کاربری سایت، اطلاعاتی در مورد تجربه کاربری یا UX به شما ارائه کنیم و به بررسی تکنیک های بهبود تجربه کاربری کسب و کار آنلاین بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تجربه کاربری یا UX رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تجربه کاربری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تجربه کاربری یا UX به این نکته اشاره می کنه که استفاده از یه سایت آسون و لذت بخش هست. این کمک می کنه تا بازدیدکننده ها بتونن چیزی رو که به دنبالش میان پیدا کنند و اهداف خودشون رو تحقق بدن. بخشی از این شامل رابط کاربری سایت هست. سایت هایی که گیج کننده و دشوار به نظر میرسن، بازدیدکننده ها تمایل کمتری به اون ها دارن.

جالب اینجاست که بدونین تجربه کاربری در طراحی سایت یا همون UX که مخفف عبارت User Experience هست، به این موضوع تمرکز می کنه که طرح کلی چه احساسی در کاربر ایجاد می کنه. برای اینکه طرحی نه تنها زیبا، بلکه کاربردی خلق کنیم نیاز به طراحی تجربه کاربری داریم. برای دستیابی به احساسات مثبت کاربران در زمان استفاده از سایت، طراح ها باید اهداف، خواسته ها، ترس ها، رفتار و جاه طلبی های کاربران رو درک کنند. یکی از جنبه های مهم UX در محیط سایت، هدایت شدن کاربر به صفحه مورد نظر خودش هست.

مقاله تکمیلی: Ux و ui چیست؟ و چه کاربردی دارند؟

5 روش بهبود تجربه کاربری سایت کدامند؟

5 روش بهبود تجربه کاربری سایت

همونطور که گفتیم، سایت شما می تونه قوی ترین ابزار بازاریابی در اختیار شما باشه. قبل از این، شرکت های دارای سایت به عنوان شرکت هایی با یه موفقیت بزرگ در نظر گرفته میشدن. امروزه مهم ترین هدف در صنعت طراحی سایت فقط داشتن و توسعه سایت نیست، بلکه باید تجربه کاربری رو هم مورد توجه قرار داد و اون رو بهینه کرد. بهینه بودن تجربه کاربری باعث افزایش کاربران میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی 5 روش بهبود تجربه کاربری سایت بپردازیم.

1.تولید محتوای با کیفیت

یکی از تکنیک های بهبود تجربه کاربری یا UX، تولید محتوای با کیفیت و یونیک هست. داشتن بخشی با عنوان وبلاگ، با ارائه آموزش های کاربردی درباره کار با محصولاتی که ارائه کردین، کاتولوگ، بروشورهای دیجیتالی، محتوای متنی و ویدیویی و موارد این چنینی برای کاربران خیلی جذاب میشه. علاوه بر اینکه محتوای با کیفیت روی سئو سایت شما تاثیرات خوبی داره، باعث افزایش بازدید در نهایت تبدیل بازدیدکننده به مشتری دائمی میشه.

2.تبدیل سایت به حالت ریسپانسیو

یکی دیگه از روش های بهبود تجربه کاربری، تبدیل سایت به حالت ریسپانسیو هست. اینکه سایت شما ریسپانسیو باشه و روی هر نوع سیستم عامل و سایر صفحه ای بالا بیاد، نکته ای خیلی مهم هست. اگه مشتری بخواد با گوشی یا هر نوع سیستم عامل دیگه خرید کنه باید بتونه به راحتی و با سرعت به سایت شما دسترسی داشته باشه و محصولات خودش رو سفارش بده. همین موضوع باعث میشه تا تجربه کاربری سایت شما بهبود پیدا کنه.

3.هدایت کاربران با سیستم ساده

هدایت کردن کاربران سایت با سیستم ساده هم یکی دیگه از روش های بهبود تجربه کاربری یا UX هست. هیچ کسی زمان زیادی برای کار در یه سایت فروشگاهی بی نظم نداره. اگه سایت شما چینش مناسب و سیستم ساده و دم دستی برای هدایت یه کاربر نداشته باشه، بازدیدکننده نمی تونه در سریع ترین حالت ممکن به خواسته خودش برسه و در نهایت سایت رو ترک می کنه. کاربر به سایت دیگه برای برطرف کردن نیاز خودش میره و شما ممکنه کاربر یا مشتری خودتون رو از دست بدین و میزان فروشتون پایین بیاد.

4.رعایت روانشناسی رنگ

یکی دیگه از تکنیک های بهبود تجربه کاربری این هست که روانشناسی رنگ رو در سایت رعایت کنین. توجه داشته باشین که رنگ ها اهرک کمکی شما برای تمرکز بیشتر کاربر روی یه محصول یا موضوع مهم و یا ترغیب اون به خرید هست. البته در استفاده از رنگ ها نباید زیاده روی کرد و سعی کنین تا رنگ های اصلی سایت خودتون رو حداکثر به سه رنگ خلاصه کنین تا کاربر اذیت نشه.

5.شلوغ نکردن فضای سایت

یکی دیگه از تکنیک های بهبود تجربه کاربری یا UX سایت این هست که فضای سایت رو شلوغ نکنین. با توجه به اینکه تبلیغات بنری، هدف بیشتر سایت های فعال و محتوا محور هست. ولی نیست کمی از صفحه نمایشگر فاصله بگیرین و خودتون رو جای مخاطب یا کاربر قرار بدین. اگه فکر می کنه که صفحه های سایت شما شلوغ هست، بهتره همین امروز در مورد طراحی گرافیک و طراحی قالب دوباره فکر کنین. حواس پرتی کاربر از هدف اصلی و مطالعه مطلبی که احتمالا زحمت زیادی برای تهیه اون کشیدین جزو آخرین مراحل برای بهبود تجربه کاربری هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 5 روش بهبود تجربه کاربری سایت، اطلاعاتی در مورد تجربه کاربری یا UX به شما ارائه کنیم و به بررسی تکنیک های بهبود تجربه کاربری کسب و کار آنلاین بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین. از اونجایی که در سئو مخاطب حرف اول و آخر رو میزنه، بنابراین هر کاری برای حفظ و نگهداری اون در سایت یا برنامه باید انجام بدین. به همین دلیل یه تجربه کاربری لذت بخش کاری می کنه که کاربر به مشتری پروپا قرص و وفادار شما تبدیل بشه و همیشه از تعامل خودش با شما راضی باشه.

نظرات: