ما سعی می کنیم در مقاله 10 اشتباه رایج در تولید محتوا که به هیچ عنوان نباید انجام دهید، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا برای شما ارائه کنیم و به بررسی اشتباهات رایج در تولید محتوا بپردازیم تا با این اشتباهات آشنایی داشته باشین و با دوری کردن از این اشتباهات، محتوا با کیفیت و جذابی تولید کرده و اون رو در سایت و کسب و کار اینترنتی خودتون منتشر کنین. بازاریابی محتوایی یکی از کم هزینه ترین و بهترین روش ها برای تبلیغات و توسعه کسب و کار هست. شرکت هایی که برای تبلیغات از بازاریابی محتوا استفاده می کنند، بیشتر از هفت برابر بازدیدکننده از وبسایت خواهند داشت. اگه این کار رو به درستی و بدون اشتباه انجام بدین، می تونین مخاطبین زیادی به سایت خود جذب کنین.

انواع تولید محتوا مثل مقالات، وبلاگ، محتوای پیلار و... می تونن یه چالش باشن. حتی بزرگ ترین و با تجربه ترین نویسنده های مقاله، بعضی وقت ها در دام اشتباهات رایج در تولید محتوا اسیر میشن. برای اینکه بتونین در دام این اشتباهات نیفتین، باید اون ها رو بشناسین و از اون ها دوری کنین. به همین منظور ما سعی کردیم در مقاله 10 اشتباه رایج در تولید محتوا که به هیچ عنوان نباید انجام دهید، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا برای شما ارائه کنیم و به بررسی اشتباهات رایج در تولید محتوا بپردازیم تا با این اشتباهات آشنایی داشته باشین.

شاید برایتان مفید باشد: ویژگی های یک محتوای کامل برای کاربر و موتور جستجو

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که تولید محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوا همون چیزی هست که هر روز باهاش سر و کار دارین. به هر چیزی که برای انسان قابل درک و در بستر کانال های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هست، محتوا گفته میشه. بنابراین، تولید محتوا نیز به معنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان هاست. به عبارت دیگه، تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که انسان ها می تونن اون رو درک کنند و در بسترهای مختلف منتشر بشن تا به اهدافی مثل کسب درآمد، رسانه سازی و... دست پیدا کرد. بنابراین، شما برای توسعه کسب و کار اینترنتی باید تولید محتوا رو جدی در نظر بگیرین.

مقاله پیشنهادی: عوامل موثر در گوگل برای رتبه بندی محتوا

جالب اینجاست که بدونین تولید محتوا در اصل همون اطلاعاتی هست که ما می خواهیم به مخاطب انتقال بدیم، ولی منظور از تولید محتوا فقط انتقال اطلاعات به خواننده نیست، بلکه باید این محتوا رو جوری انتقال بدیم که برای خواننده جذاب باشه و مخاطب رو درگیر کنه و اون رو به سمت دنبال کردن مطلب سوق بده. تولید محتوا یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات مربوط به هر کسب و کار اینترنتی هست که باید با برنامه ای مشخص برای تولید محتوا اثر بخش قدم برداشت. محتوا شامل متن، تصاویر، پادکست های صوتی و ویدیو و همچنین محتوای موبایلی هست که سایت های اینترنتی از اون ها بهره می برن.

اشتباهات رایج در تولید محتوا که به هیچ عنوان نباید انجام دهید

اشتباهات رایج در تولید محتوا

اشتباهات رایج در تولید محتوا می تونن همه کار و زحمات شما رو بیهوده تلف کنند. تولید محتوا، مقالات وبلاگ، محتوای شبکه های اجتماعی و... می تونن یه چالش بحث برانگیز باشن. حتی با سابقه ترین نویسنده ها و تولید کننده های محتوا نیز بعضی وقت ها با اشتباهات رایج در تولید محتوا امکان داره دست و پنجه نرم کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی اشتباهات رایج در تولید محتوا بپردازیم تا با این اشتباه ها آشنایی داشته باشین و بتونین با دوری کردن از این اشتباهات محتوای با کیفیت و جذابی تولید کنین.

• بیش از حد طولانی بودن محتوا

یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا این هست که محتوای شما بیش از حد طولانی باشه. اگه به موفقیت شبکه های جذابی مثل تیک تاک نگاه کنین، می فهمین که مخاطبان دوست دارن تا ویدیوهای کوتاه رو مشاهده کنند. بنابراین، تولید محتوای طولانی فقط شانس دیده شدن شما رو کاهش میده. نکته هایی که باید بهشون توجه کنین این هست که منظور از رعایت اصل اختصار، نابود کردن موضوع و نیمه کاره رها کردن نبوده و لازم هست تا برای مواردی که نیاز به صحبت های طولانی داره، از تکنیک قسمت بندی استفاده کنین. با استفاده از این تکنیک شما به جای نمایش یه ویدیوی یک ساعته، اون رو به چند قسمت 10 دقیقه ای تقسیم می کنین.

• عدم توجه به نیاز مخاطب

یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا، عدم توجه به نیاز مخاطب یا مشتری هست. در زمان تولید محتوا باید توجه داشته باشین که محتوا رو برای خودتون تولید می کنین و یا می خواهین مخاطبان رو تحت تاثر قرار بدین. در اصل این کار طبیعی هست که نیاز مخاطب با تصورات شما فرق داشته باشه. به همین دلیل قبل از انتخاب موضوع ها و ایجاد سبک خود نیاز هست تا تحقیقات لازم رو داشته باشین. بدون شک با توجه به نیاز مشتری و مخاطب، شانس موفقیت خودتون رو افزایش می دین و محتوای شما اثرگذار تر میشه.

• رعایت نکردن اصول سئو

یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا، رعایت نکردن اصول سئو سایت هست. سئو به روش هایی گفته میشه که باعث میشه تا شانس دیده شدن محتوا شما در موتورهای جستجو بیشتر بشه. بنابراین، شما باید به سئوی محتوا توجه زیادی داشته باشین و سعی کنین تا اصول سئو رو در محتواهای خودتون رعایت کنین. از جمله از اصول سئو می تونیم به استفاده کردن کلمات کلیدی در مقالات اشاره کنیم. اگه این اصول رو در محتواهای خودتون رعایت نکنین، محتوای شما دیده نمیشه و بی ارزش میشه.

• عدم تنوع در محتوا

اشتباهات رایج در تولید محتوا

یکی دیگه از 10 اشتباه رایج در تولید محتوا که به هیچ عنوان نباید انجام دهید، عدم تنوع در محتوا هست. اینکه فقط به خلق یه محتوا بپردازین، اشتباه هست. برای مثال محتوای متنی برای همه مخاطبان و کاربران جذاب نیست. باید همه شکل های محتوایی رو برای مخاطب در نظر بگیرین. بخش زیادی از مخاطبین دوست دارن تا محتوای ویدیویی ببینن. اگه به این حجم از مخاطبین توجه نداشته باشین، اون ها رو از دست می دین. لیستی از انواع محتوایی که می تونین اون ها رو بسازین، بنویسین و درست کنین. همه توانایی و ابزارهایی که در اختیار دارین رو بسنجین و بر اساس اون ها عمل کنین تا بهترین و با کیفیت ترین محتوا رو به وجود بیارین.

• ویرایش و بازبینی نکردن محتوا

ویرایش و بازبینی نکردن محتوا یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا هست. احتمال داره شما فکر کنین ویرایش و اصلاح کردن محتوا چیز مهمی نیست. ولی اینجوری نیست و اهمیت زیادی داره. این مرحله اکثرا توسط کارشناسان تولید محتوا نادیده گرفته میشه. مطمئنا وقتی محتوای خودتون رو تصحیح یا بازبینی می کنین، بعضی وقت ها می بینین که غلط های املایی در محتواهای متنی شما وجود داره و یا عکس های شما کیفیت لازم رو ندارن. بنابراین، اگه می خواهین تا محتوا شما کیفیت لازم رو داشته باشه، قبل از انتشار اون رو بازبینی کنین.

• استفاده از محتوای خشک

استفاده از محتوای خشک نیز یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا هست. زمانی که از تولید یا خلق محتوا صحبت می کنیم، منظور ما فقط تولید محتوای متنی نیست. محتوا می تونه در انواع مختلفی وجود داشته باشه. منظور از محتوای خشک، محتوای بی روح و غیر جذاب هست. محتوایی که نه تصویر جذابی دارن نه ویدیو دارن و نه هیچی دیگه. این محتواها اکثرا از متن تشکیل شدن. هرچند این محتوا کامل و دقیق باشه، ولی باز هم از لحاظ روانشناسی کاربرپسند نیست. بنابراین، توصیه میشه تا از محتوا ترکیبی و کاربرپسند استفاده کنین. این محتواها مخاطبین رو عاشق محتوای شما می کنند و به کسب و کار شما اعتماد می کنند.

• فعالیت صرفا تبلیغاتی

اشتباهات رایج در تولید محتوا

یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا، فعالیت صرفا تبلیغاتی هست. هیچ کسی دوست نداره که ویدیوهای برندی رو دنبال کنه که فقط جنبه تبلیغاتی دارن. در اصل هدف افراد این هست که زمان گذاشتن اون ها در مشاهده ویدیو باعث بشه تا آگاهی خودشون رو بالا ببرن. به همین دلیل باید به کیفیت محتواهای خودتون توجه زیادی داشته باشین. در حقیقت مطالب آموزشی در صدر علایق افراد قرار داشته و شما باید با توجه به حوزه کاری خودتون در این زمینه اقدام کنین. برای مثال برای یه آکادمی اموزش ارز دیجیتال، تکنیک های تریدر ارز دیجیتال مهم ترین اقدام محسوب میشن.

• آپدیت نکردن محتوا

محتوای سایت مثل محتوای شبکه های اجتماعی نیست. این محتوا نیاز به آپدیت کردن داره و شما بعضی وقت ها یا بر اساس تقویم محتوایی باید اون ها رو آپدیت کنین. بنابراین، میشه گفت یکی از اشتباهاتی که ما در زمان تولید محتوا مرتکب میشیم این هست که محتوای سایت خودمون رو آپدیت یا بروزرسانی نمی کنیم. اگه محتوای سایت آپدیت نشه، هرچند که محتوای خوبی باشه، به مرور جایگاه و رتبه خودش رو از دست میده. چون ممکنه رقیب ها محتواهای خودشون رو آپدیت کنند و از شما سبقت بگیرن.

• کپی کردن و تکراری نوشتن

کارشناس تولید محتوا باید سرش درد بکنه برای جستجو کردن های نامحدود. به این ترتیب، اگه کارشناس تولید محتوا هستین، مطالعه خودتون رو بالا برده و دانش خودتون رو ارتقاء بدین. اگه مطالعه کافی نداشته باشین، ممکنه محتواهای تکراری بنویسین و کپی کنین. کم نیستن کارشناسان تولید محتوایی که مطلب رو از گوشه و کنار وب جمع می کنند و به هم می چسبونن و اسمش رو می ذارن تولید محتوا! این کار علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی کار درستی نیست، روی سئو سایت هم تاثیر منفی می ذاره، چون به گوگل نشون میده که محتوای تکراری درست کردین.

• دست کم گرفتن مقدمه

یکی دیگه از اشتباهات رایج در تولید محتوا که نباید مرتکب اون بشین، دست کم گرفتن مقدمه هست. شما در زمان نوشن مقاله ابتدا کمی مخاطب رو گرم کنین و بهش بگین که قراره در این مطلب چه چیزهایی رو بخونه. بعد از این آشنایی مقدماتی دست اون رو بگیرین و با هم برین سر اصل مطلب. بدون مقدمه انگار بدون زنگ زدن وارد پذیرایی میشین. بنابراین، خودتون رو بذارین جای مخاطب و ببینین چه چیزهایی می تونه در همون ابتدای مقاله کنجکاوش کنه و اون رو به مطالعه ادامه مقاله سوق بده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 10 اشتباه رایج در تولید محتوا که به هیچ عنوان نباید انجام دهید، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا برای شما ارائه کنیم و به بررسی اشتباهات رایج در تولید محتوا بپردازیم تا با این اشتباهات آشنایی داشته باشین و با دوری کردن از این اشتباهات، محتوا با کیفیت و جذابی تولید کرده و اون رو در سایت و کسب و کار اینترنتی خودتون منتشر کنین. همونطور که گفتیم، تولید محتوا یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات مربوط به هر کسب و کار اینترنتی هست که باید با برنامه ای مشخص برای تولید محتوا اثر بخش قدم برداشت.

نظرات: